Omkamp om den nye ekteskapsloven? |
|
Stortinget har forandret samfunnet i sin grunnstruktur. Veien er lagt åpenfor nye og radikale omdefinerte neringer av ekteskap, foreldreskap og barns rettiggheter, heter den i en brosjyre Mor/Far/Barn.no har utgitt |
|
Brosjyre 1. Norge har forlatt den historiske forståelsen av ekteskapet. Ekteskapet blitt definert ut fra: a) kjønn, b) antall c) alder og d) slektsnærhet. Ektepar må altså være mann og kvinne, kun to, minst 18 år og ikke i nær slekt. Stortinget har nå fjernet den eneste delen av definisjonen som er universelt anerkjent: kjønnsbestemmelsen. Ekteskapet er ikke lenger en forening av én mann og én kvinne. 2. Begrepet “foreldre” er blitt?? radikalt omdefi nert. Uten bred og faglig debatt?? har man forlatt?? prinsippet om biologisk foreldreskap og vedtatt?? norgeshistoriens mest radikale familiereform. Norske lover sier nå at en mor og hennes kvinnelige partner er iden?? ske med mor og far. 3. Statens nye ekteskapslov bryter med intensjonen i FNs Barnekonvensjon, nemlig at alle barn har en naturgitt rett til å kjenne sine biologiske foreldre og å vokse opp med dem. Det er ?? l barns beste. På tross av at Barnekonvensjonen står over norsk lov, har Stortinget vedtatt at voksnes krav og ønsker skal veie tyngre enn barns rett til en mor og far. 4. For en del norske barn blir nå arv, blodsbånd og slektstilhørighet defi nert som uvesentlig. Stortinget har vedtatt at far uten problem kan byttes ut med en ”medmor”. Far og hele hans slekt blir indirekte defi nert som overfl ødig og uten betydning i et barns liv. 5. Staten vil gjøre mange barn farløse. Helsevesenet blir nå pålagt å tilby assistert befruktning til kvinnelige par. Disse barna vil bli diskriminert i forhold ti l alle andre barn, siden staten fratar dem retten til å kjenne og vokse opp med sin far. 6. I barnehager, skoler og media vil alle norske barn lære at mamma-mamma og pappapappa er nøyaktig det samme som mor og far: like naturlig, normalt og bra. Lærere som er uenige i denne ideologien, kan få alvorlige problemer. Stortinget har forandret samfunnet i sin grunnstruktur. Veien er lagt åpen for nye og radikale omdefi neringer av ekteskap, foreldreskap og barns rettigheter. 1. Ekteskapsloven ble kjønnsnøytralisert. 2. Partnerskapsloven ble avskaff et. 3. Adopsjonsloven gir nå likekjønnede par rett til å bli prøvd som adoptivforeldre til andres barn – både utenlandske og norske. 4. Bioteknologiloven gir nå to kvinner i parforhold rett?? ?? l assistert befruktning med støtte fra helsevesenet. Også kvinnelige par i samboerskap har fått denne retten. 5. Barneloven ble endret. Barn født ved assistert befruktning får automatisk mammas partner som “medmor” i stedet for far. Medmor vil for all framtid overta alle fars rettigheter og plikter i forhold til barnet. Alle bånd til far er brutt , siden barn ikke får lov til å ha både medmor og far. Barnet blir medmors livsarving. Ved fylte 18 år kan barnet oppsøke statens donor-register og få vite fars navn. Men det er høyst usikkert hvor mange fedre som ønsker kontakt med sine voksne donor-barn. Ifølge loven kan norske menn bli ”donor-far” til seks barn. Far behøver for øvrig ikke å være norsk. Loven åpner nemlig for at man også kan bli medmor ved assistert befruktning ved godkjent ins?? tusjon i utlandet. • I 15 år har Partnerskapsloven gitt likekjønnede par nøyaktig de samme rettigheter og plikter som ektepar – både juridisk og økonomisk. Det eneste unntaket har vært alt som angår barn og deres oppvekst. Nå er dette unntaket fjernet. De nye lovene er derfor først og fremst en omfattende barnereform med ukjente følger. Hva har Stortinget egentlig vedtatt ? I juni 2008 endret Storti nget fem lover • Ønsker vi et samfunn der den biologiske relasjonen mellom mor, far og barn ikke lenger skal ha noen spesiell betydning? Skal den like gjerne kunne ersta?? es av andre relasjoner og samlivsformer? • Ønsker vi et samfunn der folk blir stemplet som intolerante og diskriminerende fordi de mener at barn har rett til mor og far, og at det er til barns beste? I en norsk meningsmåling utfført av analysebyrået Visendi i april 2008 mente 53% at det er mer ideelt å vokse opp med en mor og en far enn med to voksne av samme kjønn. 15% var usikre, og 32% mente at det er like ideelt. (Se fl ere detaljer på MorFarBarn.no.) • Ønsker vi et samfunn der man bryter norsk lov hvis man i ord og handling holder fast på at ekteskapet per defi nisjon er for mann og kvinne? Må de som mener dette forberede seg på fordømmelse, rettssaker og yrkesforbud? Hundretusener av nordmenn (inkludert de fl este innvandrere) vil trolig aldri tilpasse seg den kjønnsnøytrale ekteskapsideologien. Vil dette kunne få juridiske og arbeidsmessige følger for dem? • Ønsker vi et samfunn der unntakene skal diktere normen? Er det til barns beste at likekjønnede parforhold, som aldri kan få barn sammen, skal legge premissene for hva som er barns rettigheter? Vil staten noen gang ha moralsk rett til å velge bort far på et barns vegne – før fødselen? Ønsker vi et slikt samfunn? Ifølge Statistisk Sentralbyrå fi nes det i Norge 1 700 partnerskap med 240 barn. Det fi nnes 844 000 ekteskap, med flere hundre tusen barn. Vi må handle nå! Statens nye ekteskapslov fratar mange norske barn en grunnleggende rettighet, nemlig å kjenne begge sine foreldre og å få vokse opp med dem, så langt det er mulig. Det er dramatisk at norsk lov nå lar voksnes krav og ønsker veie tyngre enn barns legitime og naturgig e rettigheter. Man snakker om ”likestilling” (dvs: av voksne), men overser at de nye lovene fører til det stikk motsatte for barna. Eller mener man at barn blir likestilt ved at staten gir dem en medmor som erstatning for far? Både den uansvarlige saksbehandlingen, innholdet i de nye lovene og alle de nega?? ve konsekvensene (se side 4) tilsier at det er viktig å gjeninnføre ekteskapsloven og partnerskapsloven så raskt som mulig. Deretter kan man foreta en ny og grundig behandling av hele samlivslovgivningen. Dersom vi ikke bruker valget i 2009 til å prøve å tilbakeføre lovene, betyr det at vi svikter: • barns grunnleggende rettigheter • framtidas generasjoner og samfunn • mors og fars betydning i et barns liv • mor-far-barn som samfunnets grunncelle Du ut ordres herved til å være med på et historisk og nasjonalt initiati v: Bli med på å forsvare ekteskapet mellom kvinne og mann, og dermed barns rett ti l mor og far! Utgitt av Stiftelsen Ja til Mor, Far og Barn, Postboks 8253, 4676 Kristiansand. E-post: post@morfarbarn.no. Tlf 99 23 23 54. Ønsker du å støtte stiftelsens videre arbeid fram mot valget i 2009? Vi er takknemlige for små og store gaver til konto 3000.22.70028. www.MorFarBarn.no 1. Valgkampsak. Politikere fra alle par?? er utfordres Ti l å la barns rettti l mor og far, samt gjeninnføring av ekteskapsloven og partnerskapsloven, bli viktige valgkampsaker i 2009. Sakene henger nøye sammen og er gjensidig avhengige av hverandre. 2. Nå eller aldri! Politikere og velgere må bevisstgjøres på at vi lever i en historisk unntakstilstand der det fortsatt er mulig å tilbakeføre lovene. Deretter kan man gjennomføre en ny og ansvarlig saksbehandling: a) off entlig utredning, b) konsekvensanalyser og c) stortingsmelding. Hvis dette ikke gjøres nå, vil det trolig gå mange år før det kommer en ny anledning. 3. Folkelig engasjement. Foreldre, lærere, helsepersonell og alle andre som innser betydningen av denne saken, oppfordres til å engasjere seg. Det kan skje i lokalmiljøet, i fagmiljøer, i kontakt med politi??kere og i samfunnsdebatten. Bruk e-post og telefon, skriv leserinnlegg, distribuer materiell, osv. Nettstedene MorFarBarn.no og BevarEkteskapet.no gir mye informasjon og nyttig kunnskap. 4. Ryggen fri. I de fl este partier er det stortingskandidater som støyyer kampen for ekteskapet og barns rettiggheter. De oppfordres til å klargjøre sitt standpunkt i denne saken på parti??enes fylkesårsmøter og landsmøter våren 2009. De vil da ha ryggen fri til å stemme ifølge sin overbevisning. 5. Regjeringssamarbeid? Partier og politikere som støtter denne strategien, behøver ikke å sitte i regjering sammen. Det er nok at de står sammen om saken i Stortinget. Det er ikke umulig å få til et stortingsflertall etter valget. Strategien fr am mot valget2009 Denne brosjyren kan bestilles for kr 1,- pr stk + porto. Last den også ned og send den videre til andre på e-post! Politikere på glatt isen 1. UTFORDRENDE FOR ALLE BARN. Fordi grunnleggende samlivsmessige rammer, roller og forventninger nå blir oppløst, får alle norske barn og ungdommer en ny og krevende utfordring: ”Skal jeg gidee meg med en mann eller med en dame?” Begge muligheter vil i skole, media og ungdomskulturen bli presentert som åpne for alle. Hva vil en slik ideologi føre til av forvirring og usikkerhet i barns utvikling av identitet, seksualitet og selvbilde? 2. DYPE KONFLIKTER. På mange samfunnsarenaer kan den nye defi nisjonen av ekteskap og barns rettigheter føre til konfl ikter, utstøtelse og tap av samvittighetsfrihet. Hundretusener av nordmenn, vil aldri akseptere at det er til barns beste å erstatte far med en kvinne, og at barn fratas retten til å kjenne sin far. Svært mange vil også oppleve at det strider mot deres dypeste overbevisning å skulle anerkjenne enkjønnet samliv som ekteskap. Vil de bli møte med respekt for sin overbevisning, eller med fordømmelse og sanksjoner? 3. SKOLE og BARNEHAGE. Gjennom lærebøker og undervisning i skole og barnehage vil alle norske barn lære at to mammaer eller to pappaer er like naturlig og normalt som mor og far. En mor kan uten problem erstattes av en mann, og en far kan byttes ut med en kvinne. På grunnlag av foreldrere?? en kommer mange mødre og fedre til å reservere seg mot at barna deres blir undervist i denne type samlivsideologi. Hva lærere kan gjøre, er uklart. Er de nødt til å mene at to mødre eller to fedre som foreldre er naturlig, positivt og uproblematisk for å få jobb i fram?? dens skole? 4. PRIVATE INSTITUSJONER kan få store problemer hvis staten på sikt krever at de må ansette folk og undervise barn ut fra en kjønnsnøytral ekteskapsforståelse. Dette vil stride mot verdigrunnlaget som mange av institusjonene er bygd på. Vil de miste statsstøtten? Sannsy nlige konsekvenser 1. BARNEKONVENSJONEN. FNs Barnekonvensjon pålegger Staten å beskytte barns rettigheter. Politikerne har derimot ingen plikt til å innfri alle krav fra ulike voksne pressgrupper. Mange norske politikere svikter når de ikke legger til re?? e for at så mange barn som mulig skal få vokse opp med sin mor og far. De ignorerer også artikkel 16 i FNs Menneskererettighetserklæring som forutsetter at ekteskap inngås mellom mann og kvinne. Mange politikere kunne lære av Frankrikes hovedbegrunnelse for å avvise kjønnsnøytrale ekteskapslover: a) Barneperspek?? vet og b)Føre-vàr-prinsippet. 2. SAKSBEHANDLINGEN. I alle større lovsaker er det vanlig prosedyre med a) off entlig utredning, b)stortingsmelding og c) konsekvensanalyser. I denne saken manglet alt de?? e, enda lovendringene er norgeshistoriens mest radikale familiereform. Det er tydelig at regjeringen hadde bestemt seg for konklusjonen på forhånd. Lovprosessen bestod derfor primært i å fi nne støtte for at ekteskapet og barns rettigheter mått??e omdefineres, ikke om det burde skje. Hvis de nye lovene blir stående, vil de for all framtid mangle demokratisk og moralsk legitimitet. 3. STATENS ANSVAR. Det naturlige foreldreskap for ethvert barn er biologisk. Det kan ikke Stortinget forandre på. Staten har imidlertid ansvar for at barn som har mistet en eller begge foreldre, får all den støtte og beskyttelse de trenger. Det gjelder både barn av enslige mødre, steforeldre, fosterforeldre og likekjønnede par. Men å frata norske barn sin far før fødselen er ikke statens oppgave, og ikke til barnas beste. Hvem spør barna om hva de ønsker? Familieforskning gjennom 50 år bekrefter at det under ellers like forhold er best for barn å vokse opp med sin biologiske mor og far. 4. DISKRIMINERING? Verken menneskerettighetene eller andre internasjonale konvensjoner støtte er påstanden om at det er diskriminerende å defi nere ekteskapet som et samliv mellom mann og kvinne. Til og med departementet innrømmer dette. Diskrimineringsretorikken har derfor klart manipulerende trekk. Å skjelne mellom enkjønnet og tokjønnet samliv er ikke diskriminering. Det er en en saklig og velbegrunnet diff erensiering mellom to ulike samlivsformer. Utgangspunktet og forutsetningene er grunnleggende forskjellig. Bare mann og kvinne kan få barn sammen. Det er som i idrett : Fordi forutsetningene er ulike, er det ingen som snakker om ”diskriminering” når menn blir nektet å konkurrere mot kvinner. – Hvis noen blir diskriminert i dette spørsmålet, må det vel være alle de barna som nå blir gjort farløse? Stortinget har vedtatt at de ikke trenger noen far! Er ikke dette statsautorisert barnediskriminering? 5. SELVMOTSIGELSER. ”Barn trenger mannlige rollemodeller” er et mye brukt argument for å få fl ere mannlige lærere i skolen. Det er sant. Menns og kvinners bidrag og betydning trenger imidlertid å bli verdsatt på alle samfunnsarenaer – ikke bare i skole og yrkesliv, men også i barns nærmeste relasjoner. Foreldre er nemlig mye mer enn ”omsorgspersoner”. De er et par, der kjønnsforskjellen mellom mann og kvinne er vesentlig. Mor og far er rollemodeller. De utfyller hverandre som mann og kvinne, og i samspill med hverandre og med barnet gir de hvert sitt unike bidrag i utviklingen av barnets identitet og personlighet. Likekjønnede par kan være gode omsorgspersoner hver for seg, men som par er deres likhet en grunnleggende svakhet i barnets oppvekst. Å defi nere kjønnsforskjellene mellom mann og kvinne som avgjørende i skole, barnehage og bedrifter, men ikke i familien, er inkonsekvent og selvmotsigende. Dessuten er det en grov nedvurdering av mors og fars betydning. Er det noe sted kjønnskvotering hører hjemme, så er det i samfunnets ekteskapslovgivning! 6. FORSKNINGEN. Det blir stadig påstått at barn har det like bra hos to menn eller to kvinner som hos mor og far. Sannheten er at vi vet lite om dette. De fl este undersøkelsene er svært små og beheftet med alvorlige metodiske svakheter. Lengdestudier over fl ere år er få. Så å si alle studier er dessuten gjennomført med barn av mødre som har flykt et fra mannen sin. Barna kjenner derfor sin far og er i en helt annen situasjon enn barn født ved kunstig befruktning av lesbiske. Om disse barna har vi minimalt med kunnskap. Assistert befruktning for lesbiske er så nytt at det nesten ikke finnes studier om barna deres. Det samme gjelder homofi l adopsjon. (Se mer dokumentasjon på MorFarBarn.no.) På tross av alt dette siterer både Barneombudet og departementet en doktorgradssstipendiat som også er lesbisk aktivvist. Hun hevder at barn i like-kjønnede familier er et ”gjennomforsket tema”. Dette er selvsagt ikke sant. Men dessverre tror mange norske poli?? kere at homolobbyen har fortalt dem sannheten. Resultatet er at Stortinget i hastverk og på et sviktende grunnlag vedtok lover som vil få uante følger for norske barn og for hele samfunnet. Dette er dypt beklagelig. KONKLUSJON: Ettersom statens nye ekteskapslov ikke tar hensyn til barns beste, må ekteskapet gjeninnføres som et samliv mellom mann og kvinne. Deretter må samfunnet ta seg god tid til å utrede samlivslovgivningen i hele sin bredde. Ja til mor, far og barn 1. Norge har forlatt den historiske forståelsen av ekteskapet. Hittil er ekteskapet blitt definert ut fra: a) kjønn, b) antall c) alder og d) slektsnærhet. Ektepar må altså være mann og kvinne, kun to, minst 18 år og ikke i nær slekt. Stortinget har nå fjernet den eneste delen av definisjonen som er universelt anerkjent: kjønnsbestemmelsen. Ekteskapet er ikke lenger en forening av én mann og én kvinne. 2. Begrepet “foreldre” er blitt radikalt omdefinert. Uten bred og faglig debatt har man forlatt prinsippet om biologisk foreldreskap og vedtatt norgeshistoriens mest radikale familiereform. Norske lover sier nå at en mor og hennes kvinnelige partner er identittske med mor og far. 3. Statens nye ekteskapslov bryter med intensjonen i FNs Barnekonvensjon, nemlig at alle barn har en naturgitt rett til å kjenne sine biologiske foreldre og å vokse opp med dem. Det er til barns beste. På tross av at Barnekonvensjonen står over norsk lov, har Stortinget vedtatt at voksnes krav og ønsker skal veie tyngre enn barns rett til mor og far. 4. For en del norske barn blir nå arv, blodsbånd og slektstilhørighet defi nert som uvesentlig. Stortinget har vedtatt at far uten problem kan byttes ut med en ”medmor”. Far og hele hans slekt blir indirekte defi nert som overfl ødig og uten betydning i et barns liv. 5. Staten vil gjøre mange barn farløse. Helsevesenet blir nå pålagt å ti lby assistert befruktning til kvinnelige par. Disse barna vil bli diskriminert i forhold til alle andre barn, siden staten fratar dem retten til å kjenne og vokse opp med sin far. 6. I barnehager, skoler og media vil alle norske barn lære at mamma-mamma og pappapappa er nøyaktig det samme som mor og far: like naturlig, normalt og bra. Lærere som er uenige i denne ideologien, kan få alvorlige problemer. Stortinget har forandret samfunnet i sin grunnstruktur. Veien er lagt åpen for nye og radikale omdefi neringer av ekteskap, foreldreskap og barns rettigheter. 1. Ekteskapsloven ble kjønnsnøytralisert. 2. Partnerskapsloven ble avskaff et. 3. Adopsjonsloven gir nå likekjønnede par rett ti l å bli prøvd som adoptivforeldre til andres barn – både utenlandske og norske. 4. Bioteknologiloven gir nå to kvinner i parforhold rett til assistert befruktning med støtte fra helsevesenet. Også kvinnelige par i samboerskap har få?? denne retten. 5. Barneloven ble endret. Barn født ved assistert befruktning får automa?? sk mammas partner som “medmor” i stedet for far. Medmor vil for all framtid overta alle fars rettigheter og plikter i forhold til barnet. Alle bånd til far er brutt , siden barn ikke får lov til å ha både medmor og far. Barnet blir medmors livsarving. Ved fylte 18 år kan barnet oppsøke statens donor-register og få vite fars navn. Men det er høyst usikkert hvor mange fedre som ønsker kontakt med sine voksne donor-barn. Ifølge loven kan norske menn bli ”donor-far” til seks barn. Far behøver for øvrig ikke å være norsk. Loven åpner nemlig for at man også kan bli medmor etter assistert befruktning ved godkjent institusjon i utlandet. • I 15 år har Partnerskapsloven gitt likekjønnede par nøyaktig de samme rettigheter og plikter som ektepar – både juridisk og økonomisk. Det eneste unntaket har vært alt som angår barn og deres oppvekst. Nå er dette unntaket fjernet. De nye lovene er derfor først og fremst en omfattende barnereform med ukjente følger. Hva har Stortinget egentlig vedtatt ? I juni 2008 endret Storti nget fem lover • Ønsker vi et samfunn der den biologiske relasjonen mellom mor, far og barn ikke lenger skal ha noen spesiell betydning? Skal den like gjerne kunne erstattes av andre relasjoner og samlivsformer? • Ønsker vi et samfunn der folk blir stemplet som intolerante og diskriminerende fordi de mener at barn har rett til mor og far, og at det er til barns beste? I en norsk meningsmåling utført av analysebyrået Visendi i april 2008 mente 53% at det er mer ideelt å vokse opp med en mor og en far enn med to voksne av samme kjønn. 15% var usikre, og 32% mente at det er like ideelt. (Se fl ere detaljer på MorFarBarn.no.) • Ønsker vi et samfunn der man bryter norsk lov hvis man i ord og handling holder fast på at ekteskapet per defi nisjon er for mann og kvinne? Må de som mener dette forberede seg på fordømmelse, rettssaker og yrkesforbud? Hundretusener av nordmenn (inkludert de fl este innvandrere) vil trolig aldri tilpasse seg den kjønnsnøytrale ekteskapsideologien. Vil dette kunne få juridiske og arbeidsmessige følger for dem? • Ønsker vi et samfunn der unntakene skal diktere normen? Er det til barns beste at likekjønnede parforhold, som aldri kan få barn sammen, skal legge premissene for hva som er barns retti gheter? Vil staten noen gang ha moralsk ret til å velge bort far på et barns vegne – før fødselen? Ønsker vi et slikt samfunn? Ifølge Statisisk Sentralbyrå fi nnes det i Norge 1 700 partnerskap med 240 barn. Det fi nnes 844 000 ekteskap, med fl ere hundre tusen barn. Vi må handle nå! Statens nye ekteskapslov fratar mange norske barn en grunnleggende rettighet, nemlig å kjenne begge sine foreldre og å få vokse opp med dem, så langt det er mulig. Det er dramatisk at norsk lov nå lar voksnes krav og ønsker veie tyngre enn barns legitime og naturgitte rettigheter. Man snakker om ”likestilling” (dvs: av voksne), men overser at de nye lovene fører til det stiikk motsatte for barna. Eller mener man at barn blir likestilt ved at staten gir dem en medmor som erstatning for far? Både den uansvarlige saksbehandlingen, innholdet i de nye lovene og alle de negative konsekvensene (se side 4) tilsier at det er viktig å gjeninnføre ekteskapsloven og partnerskapsloven så raskt som mulig. Deretter kan man foreta en ny og grundig behandling av hele samlivslovgivningen. Dersom vi ikke bruker valget i 2009 til å prøve å tilbakeføre lovene, betyr det at vi svikter: • barns grunnleggende rettigheter • framtidas generasjoner og samfunn • mors og fars betydning i et barns liv • mor-far-barn som samfunnets grunncelle Du ut ordres herved til å være med på et historisk og nasjonalt initi ativ: Bli med på å forsvare ekteskapet mellom kvinne og mann, og dermed barns rett til mor og far! Utgitt av Stiftelsen Ja til Mor, Far og Barn, Postboks 8253, 4676 Kristiansand. E-post: post@morfarbarn.no. Tlf 99 23 23 54. Ønsker du å støtte stiftelsens videre arbeid fram mot valget i 2009? Vi er takknemlige for små og store gaver til konto 3000.22.70028. www.MorFarBarn.no 1. Valgkampsak. Politikere fra alle partier utfordres ti l å la barns rett til mor og far, samt gjeninnføring av ekteskapsloven og partnerskapsloven, bli viktige valgkampsaker i 2009. Sakene henger nøye sammen og er gjensidig avhengige av hverandre. 2. Nå eller aldri! Politikere og velgere må bevisstgjøres på at vi lever i en historisk unntakstilstand der det fortsatter mulig å tilbakeføre lovene. Deretter kan man gjennomføre en ny og ansvarlig saksbehandling: a) off entlig utredning, b)konsekvensanalyser og c) stortingsmelding. Hvis dette ikke gjøres nå, vil det trolig gå mange ti år før det kommer en ny anledning. 3. Folkelig engasjement. Foreldre, lærere, helsepersonell og alle andre som innser betydningen av denne saken, oppfordres til å engasjere seg. Det kan skje i lokalmiljøet, i fagmiljøer, i kontakt med politikere og i samfunnsdebatten. Bruk e-post og telefon, skriv leserinnlegg, distribuer materiell, osv. Nettstedene MorFarBarn.no og BevarEkteskapet.no gir mye informasjon og nyttig kunnskap. 4. Ryggen fri. I de fl este partgier er det stortingskandidater som støtter kampen for ekteskapet og barns rettigheter. De oppfordres til å klargjøre sine standpunkt i denne saken på partienes fylkesårsmøter og landsmøter våren 2009. De vil da ha ryggen fri til å stemme ifølge sin overbevisning. 5. Regjeringssamarbeid? Partier og politikere som støtter denne strategien, behøver ikke å sitte i regjering sammen. Det er nok at de står sammen om saken i Storyinget. Det er ikke umulig å få til et stortingsfl ertall etter valget. Strategien fram mot valget 2009 Denne brosjyren kan bestilles for kr 1,- pr stk + porto. Last den også ned og send den videre til andre på e-post! Politikere på glatt isen 1. UTFORDRENDE FOR ALLE BARN. Fordi grunnleggende samlivsmessige rammer, roller og forventninger nå blir oppløst, får alle norske barn og ungdommer en ny og krevende utfordring: ”Skal jeg gifte meg med en mann eller med en dame?” Begge muligheter vil i skole, media og ungdomskulturen bli presentert som åpne for alle. Hva vil en slik ideologi føre til av forvirring og usikkerhet i barns utvikling av identitet, seksualitet og selvbilde? 2. DYPE KONFLIKTER. På mange samfunnsarenaer kan den nye defi nisjonen av ekteskap og barns rettigheter føre til konfl ikter, utstøtelse og tap av samvittighetsfrihet. Hundretusener av nordmenn, vil aldri akseptere at det er til barns beste å erstatte far med en kvinne, og at barn fratas retten til å kjenne sin far. Svært mange vil også oppleve at det strider mot deres dypeste overbevisning å skulle anerkjenne enkjønnet samliv som ekteskap. Vil de bli møtt med respekt for sin overbevisning, eller med fordømmelse og sanksjoner? 3. SKOLE og BARNEHAGE. Gjennom lærebøker og undervisning i skole og barnehage vil alle norske barn lære at to mammaer eller to pappaer er like naturlig og normalt som mor og far. En mor kan uten problem erstattes av en mann, og en far kan byttes ut med en kvinne. På grunnlag av foreldreretten kommer mange mødre og fedre til å reservere seg mot at barna deres blir undervist i denne type samlivsideologi. Hva lærere kan gjøre, er uklart. Er de nødt til å mene at to mødre eller to fedre som foreldre er naturlig, positivt og uproblema?? sk for å få jobb i framtidens skole? 4. PRIVATE INSTITUSJONER kan få store problemer hvis staten på sikt krever at de må ansette folk og undervise barn ut fra en kjønnsnøytral ekteskapsforståelse. Dette vil stride mot verdigrunnlaget som mange av institusjonene er bygd på. Vil de miste statsstøtten? Sannsy nlige konsekvenser 1. BARNEKONVENSJONEN. FNs Barnekonvensjon pålegger Staten å beskytte barns rettigheter. Politikerne har derimot ingen plikt til å innfri alle krav fra ulike voksne pressgrupper. Mange norske politikere svikter når de ikke legger til rette for at så mange barn som mulig skal få vokse opp med sin mor og far. De ignorerer også artikkel 16 i FNs Menneskererettighetserklæring som forutsetter at ekteskap inngås mellom mann og kvinne. Mange politikere kunne lære av Frankrikes hovedbegrunnelse for å avvise kjønnsnøytrale ekteskapslover: a) Barneperspektivet og b)Føre-vàr-prinsippet. 2. SAKSBEHANDLINGEN. I alle større lovsaker er det vanlig prosedyre med a) off entlig utredning, b) stortingsmelding og c) konsekvensanalyser. I denne saken manglet alt dette, enda lovendringene er norgeshistoriens mest radikale familiereform. Det er tydelig at regjeringen hadde bestemt seg for konklusjonen på forhånd. Lovprosessen bestod derfor primært i å fi nne støtte for at ekteskapet og barns rettigheter måtte omdefi neres, ikke om det burde skje. Hvis de nye lovene blir stående, vil de for all framtid mangle demokrati??sk og moralsk legimitet. 3. STATENS ANSVAR. Det naturlige foreldreskap for ethvert barn er biologisk. Det kan ikke Stort nget forandre på. Staten har imidlertid ansvar for at barn som har mistet en eller begge foreldre, får all den støtte og beskyttelse de trenger. Det gjelder både barn av enslige mødre, steforeldre, fosterforeldre og likekjønnede par. Men å frata norske barn sin far før fødselen er ikke statens oppgave, og ikke till barnas beste. Hvem spør barna om hva de ønsker? Familieforskning gjennom 50 år bekrefter at det under ellers like forhold er best for barn å vokse opp med sin biologiske mor og far. 4. DISKRIMINERING? Verken menneskere?? ghetene eller andre internasjonale konvensjoner støtter påstanden om at det er diskriminerende å defi nere ekteskapet som et samliv mellom mann og kvinne. Til og med departementet innrømmer dette. Diskrimineringsretorikken har derfor klart manipulerende trekk. Å skjelne mellom enkjønnet og tokjønnet samliv er ikke diskriminering. Det er en en saklig og velbegrunnet diff erensiering mellom to ulike samlivsformer. Utgangspunktet og forutsetningene er grunnleggende forskjellig. Bare mann og kvinne kan få barn sammen. Det er som i idrett : Fordi forutsetningene er ulike, er det ingen som snakker om ”diskriminering” når menn blir nektet å konkurrere mot kvinner. – Hvis noen blir diskriminert i dette spørsmålet, må det vel være alle de barna som nå blir gjort farløse? Stortinget har vedtatt at de ikke trenger noen far! Er ikke dette statsautorisert barnediskriminering? 5. SELVMOTSIGELSER. ”Barn trenger mannlige rollemodeller” er et mye brukt argument for å få fl ere mannlige lærere i skolen. Det er sant. Menns og kvinners bidrag og betydning trenger imidlertid å bli verdsatt på alle samfunnsarenaer – ikke bare i skole og yrkesliv, men også i barns nærmeste relasjoner. Foreldre er nemlig mye mer enn ”omsorgspersoner”. De er et par, der kjønnsforskjellen mellom mann og kvinne er vesentlig. Mor og far er rollemodeller. De utfyller hverandre som mann og kvinne, og i samspill med hverandre og med barnet gir de hvert sitt unike bidrag i utviklingen av barnets identitet og personlighet. Likekjønnede par kan være gode omsorgspersoner hver for seg, men som par er deres likhet en grunnleggende svakhet i barnets oppvekst. Å defi nere kjønnsforskjellene mellom mann og kvinne som avgjørende i skole, barnehage og bedrifter, men ikke i familien, er inkonsekvent og selvmotsigende. Dessuten er det en grov nedvurdering av mors og fars betydning. Er det noe sted kjønnskvotering hører hjemme, så er det i samfunnets ekteskapslovgivning! 6. FORSKNINGEN. Det blir stadig påstått at barn har det like bra hos to menn eller to kvinner som hos mor og far. Sannheten er at vi vet lite om dette. De fl este undersøkelsene er svært små og beheftet med alvorlige metodiske svakheter. Lengdestudier over fl ere år er få. Så å si alle studier er dessuten gjennomført med barn av mødre som har flyttet fra mannen sin. Barna kjenner derfor sin far og er i en helt annen situasjon enn barn født ved kunstig befruktning av lesbiske. Om disse barna har vi minimalt med kunnskap. Assistert befruktning for lesbiske er så nytt at det hittil nesten ikke finnes studier om barna deres. Det samme gjelder homofi l adopsjon. (Se mer dokumentasjon på MorFarBarn.no.) På tross av alt dete siterer både Barneombudet og departementet en doktorgradsstipendiat som også er lesbisk aktivist. Hun hevder at barn i like-kjønnede familier er et ”gjennomforsket tema”. Dette er selvsagt ikke sant. Men dessverre tror mange norske politikere at homolobbyen har fortalt dem sannheten. Resultatet er at Stortinget i hastverk og på et sviktende grunnlag vedtok lover som vil få uante følger for norske barn og for hele samfunnet. Dette er dypt beklagelig. KONKLUSJON: Ettersom statens nye ekteskapslov ikke tar hensyn til barns beste, må ekteskapet gjeninnføres som et samliv mellom mann og kvinne. Deretter må samfunnet ta seg god tid til å utrede samlivslovgivningen i hele sin bredde. |
Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Les mer om mer disse temaene:
Vårt Land anbefaler
Annonse
Annonse