Verdidebatt

"Livløs" nattverd?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I nylig utgitte STREK (2009-nr. 2) tar redaktør Finnset opp at nattverd for tiden deles ut som inteksjon i mange menigheter. Man går ikke til alterringen og kneler, men går fram til alterringen og får brød som så dyppes i vin av hver enkelt. Han mener at nattverden i dag har få symboler fra nattverdmåltidet som Jesus innstiftet dagen før han ble korsfestet.

Jesus velsignet maten, dvs. Guds gaver i det daglige liv, til bruk i nattverden. I urkirkens tid kommer det synlig til uttrykk i måltidets fellesskap der brød og vin både ble gitt for livets skyld og det velsignes som Guds gave til livet i Jesus Kristus. Det er mao en sammenheng mellom det daglige brød og Jesu nærvær i det daglige.

I vårt land kom det tidligere århundrer til uttrykk når daglige måltid ble innledet med "Signe maten" eller man sang "I Jesu navn går vi til bords". Også mange andre salmer. Alt kommer fra Gud, og Jesus er reellt til stede, enten det er snakk om det daglige liv eller troen på Jesus Kristus. Nattverden burde også i dag formes slik at dette kom til uttrykk. En liten oblat er vanskelig å oppleve som reell tilstedeværelse av Jesus.

Kirkens Bymisjonens gudstjenester hver uke består av både måltid og nattverd. Måltidet innledes og velsignes med påminnelse om Guds gaver. Både det som gis i måltid og i feiringen av gudstjenesten i Jesu Kristi navn, er Guds gaver. Nattverdsbrød er ikke oblater, men brød (flatt brød) som rives og gis til den enkelte etterhvert som de kommer opp. Alle symboler fra urkirkens nattverd er med, og i tillegg er menighetslemmene fra alle lag i folket. Enten de takler livet helt OK eller ikke, er de like naturlig i et fellesskap som bærer preg av diakonen Jesus Kristus.

Er det umulig for en vanlig menighet i Den norske kirke å gjennomføre det?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt