Verdidebatt

Kan kvinnen lære i menigheten?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.
Vår tids konservative kvinnesyn, når det gjelder kvinnens tjeneste som lærer i menigheten, støtter seg blant annet på 1 Tim 2,11-15. "En kvinne skal la seg lære i stillhet i all underordning. En kvinne tillater jeg ikke å lære eller å ha myndighet over en mann, men å være i stillhet. For Adam ble formet først, så Eva. Og Adam ble ikke forført, men kvinnen ble forført og falt i overtredelse. Likevel skal hun bli frelst ved barnefødselen, dersom de holder fram i tro, kjærlighet og hellighet med selvtukt."
På samme måte som et bibelvers som er revet ut ifra sin sammenheng kan lede bort fra den opprinnelige tanken, så kan en bibeltekst, som er tatt ut av sin kulturelle eller historiske kontekst, gi et feilaktig bilde om den originale hensikten. Bibeltroskap dreier seg ikke om å være tro mot det tradisjonelle men om å være tro mot det opprinnelige i dets eget landskap.
Når det gjelder den innledende teksten, så er den omringet av advarsler om en usunn lære, som stemples som forførisk og demonisk og som  på falskt grunnlag kaltes kunnskap, "gnosis". Den betegnes som eventyr og det var kvinner som spredde den. 1 Tim 1,3-7; 4,1-3,7; 6,3,20-21.
Skriftfunn fra Nag Hammadi på 1940-tallet har gitt oss viktig kunnskap om gnostisisme. En av skriftene heter Apocryphon Ioannis, Johannes skjulte brev. Jeg siterer og oversetter her fra en forelesning av en finsk teolog, Erkki Koskenniemi:
"Jukka Thurén stiller noen viktige spørsmål om 1 Tim 2,9-15: Har noen påstått at hustruen bør "suverent herske" (authentein) over sin mann? Påstår noen at Eva ble skapt før Adam? Lærer noen at Adam ble førført og ikke Eva? Og hvorfor er teknogonia (å føde barn) kvinnens vei til frelse? Hvis vi leser teksten Apocryphion Ioannis, merker vi at vi må svare ja på de tre første spørsmålene. Denne teksten inneholder en gnostisk lære om hvordan verden ble til. Ifølge den var Eva til før Adam og Adam ble bedratt, Eva hersket suverent over sin mann, og teknogonia er den verste synd som man kan tenke seg... Kvinnen kommer til å få høiere stilling enn mannen, men bare hvis hun slutter å føde barn og tar ledelsen."
Også Tomas-evangeliet representerer  samme gnostiske syn. Der legger man ord i Jesu munn: "Se, jeg skal lede henne (Maria) for å gjøre en mann av henne slik at hun også blir en levende ånd lik dere menn. For hver kvinne som gjør seg til mann skal gå inn i himmelriket." Men i Det nye testamentes evangelier møter vi den sanne Jesus som setter pris på kvinner som kvinner  og tilbyr dem frelse som kvinner. "Hun skal bli frelst ved barnefødselen", altså som kvinne.
Gjør ikke denne historiske kunnskap versene 12-15 forståelig? Teksten argumenterer imot en gnostisk lære som noen kvinner spredde i menigheten. Den argumenterer ikke imot kvinnen som lærer, men imot kvinner som formidlet en falsk lære. På samme måte som mannlige vranglærere avvises i Titusbrevet med ordene "Det er nødvendig å stoppe munnen på dem" (1,11),så også i vers 12 stoppes munnen på kvinner som forkynte et falskt budskap.
Er det ikke moralskt riktig og nødvendig å prøve ektheten og å avsløre falskheten etter saken og ikke etter kjønnet?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt