Verdidebatt

Åpent brev til Haakonsen

En Kristologisk bibelforståelse

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Det er et tankekors at bibelen kan leses og forstås på så mange ulike måter. En Kristologisk forståelse av hele bibelen gjør det mulig å se at Gud også i det gamle testamentet er en kjærlig og barmhjertig Gud. Profeten Hosea ble bedt konkret om å gå tålmodighetens og kjærlighetens vei, og slik forstå på kroppen hvordan Gud er. Det står også skrevet at Moses en gang slo hardt med staven sin da han i sinne skulle handle på Guds vegne. Dette korrigerte Gud ham på.

Det har vært vanlig og skille mellom lov og evangeliet. Jeg er litt usikker på om vår iver etter å definere Gud har gått på nåden og sannheten løs. Bibelen sier om Jesus at "og vi så Hans herlighet, den herlighet Han har fra sin Far, full av nåde og sannhet". Jesus viser oss i fortellingen om "Den barmhjertige Samaritan" hvordan Gud er.

Slik jeg forstår er det gamle testamentet en fortelling om hvordan Gud utvelger seg et folk for å forberede Frelserens komme. Folket måtte rettledes og læres Guds vei, som var svært annerledes enn nabofolkenes hedenske skikker. Dette var vanskelig oppdragelse, og folket måtte læres opp gjennom straff og belønning og ytre leveregler som skulle symbolisere hjertets Gudsforhold.

Jeremia 31.31 varsler om en ny pakt, der loven skal skrives inn i sinn og hjerte. Etter Jesu komme er Guds folk bestående av alle som tror.

Jeg har litt vanskelig for å forstå at vi som kristne skal behandle jøder annerledes enn andre mennesker. Vi er kalt til å leve ut det dobbelte kjærlighetsbudet, og skal ikke dømme noen. Det er Jesus klar på.

Våre Gudsbilder kan være svært forskjellige. De formes ofte av forholdet vi har hatt til våre foreldre, miljøet troen har blitt uttrykt i, og tidsånden. Jeg ønsker deg alt godt, Haakonsen. Du har satt igang en debatt som kanskje kan bidra til økt bevissthet om hvor vi henter våre Gudsbilder fra. Gud har ikke forandret seg, men han handler ulikt til ulike tider, og vi har begrenset forståelse for hvorfor og hvordan. I denne forbindelse synes jeg historien om Job er aktuell. Jobs venner var svært religiøse når de ville forklare hvorfor han led. Men de tok feil. Som kristne tror jeg vi må trå et steg tilbake når det ubegripelige og vonde skjer. Samtidig som vi skal slå armene rundt de som lider.

Jeg oppfatter deg som en velment veileder som selv har det vondt nå, og ønsker deg alt godt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt