Verdidebatt

KrF i Sarpsborg bør beklage

Kristne Arbeidere mener at Kristelig folkeparti må ha en samtale med sitt lokallag i Sarpsborg og sørge for at de realitetsorienteres.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Onsdag forrige uke arrangerte Sarpsborg KrF et åpent møte der alle interesserte var velkommen, melder Sarpsborg Arbeiderblad. Foredragsholderen Per Haakonsen Skal der ha sagt at «Utøya-massakren kan sees i lys av det stadig mer betente forhold mellom Israel og Norge og de diplomatiske kontroverser som har vært i den senere tid.»

For oss som kjenner Bibelen er denne uttalelsen så langt på sida av kristen tro og virkelighetsforståelse at den i grunnen ikke er verd noen kommentar. Samtidig bør en så drøy og urefklektert uttalelse ikke få stå uimotsagt. Jeg velger derfor likevel å kommentere de to påstandene, at Utøyamassakren skulle være en advarsel fra Gud og påstanden om at Norge skulle ha et forhold til Israel som Gud skulle mislike.

Først til påstanden om at Utøyamassakren skulle være et varsel fra Gud om noe.  Etter nytestamentlig, kristen tankegang er ikke Gud hevneren. Han er nådens Gud som gir seg sjøl, sin egen sønn, som soning for våre synder. Jesus underviser oss i Bergprekenen om at vi skal elske våre fiender og be for dem som forfølger oss, slik at vi kan være barn av vår Far i himmelen. Vi skal dermed synliggjøre Guds karaktertrekk for folk flest. Når Jesus ser på forholdet mellom onde og gode, og hvordan Gud lar naturen forholde seg til dette sier han at Gud lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over dem som gjør rett og dem som gjør urett. Gud er ikke strafferen, men forsoneren og frelseren. Bibelen forteller oss at vi lever i nådens tid, og Paulus sier at det er Guds godhet som driver oss til omvendelse.

Når så mange mennesker dør på Utøya er dette ikke mulig å forstå. Vi som ikke er direkte ramma av katastrofen vil aldri kunne sette oss inn i de ufattelige menneskelige tragediene dette er. Men midt i dette kan vi tro på en god Gud. Jesus solidariserer seg nettopp med de som lider. Han sier at det som gjøres mot en av hans minste, det er gjort mot ham. Jesus er midt i lidelsen. Han er aldri langt borte fra noen av oss. Dette gjelder både når mange rammes, og når det kun er den ene.

Det gudsbildet Per Haakonsen presenterer er langt unna det bilde Jesus tegner av sin Far. Jesus sier: Den som har sett meg har sett min Far.

Så til spørsmålet om Israel. Hovedlinjene i norsk midtøstenpolitikk samler alle politiske partier med unntak av FrP. Politikken baserer seg på at Norge arbeider for fred og forsoning, vi vil at Israel skal leve trygt innen sikre grenser og at palestinerene skal ha den samme retten til trygghet og et godt liv i sitt eget land. Norge tar avstand fra voldsbruk hos begge parter, og påtaler volden. Vi mener også at den sterkeste parten, Israel, har det største ansvaret.

Per Haakonsen presenterer ikke bare et underlig gudsbilde når det gjelder Utøya, han gjør det samme når det gjelder konflikten i Midtøsten. Gud stiller samme krav til etiske handlinger for alle. Det være seg både israelere, palestinere eller nordmenn. Jesus lærer oss at vi skal vende det andre kinnet til, gå en ekstra mil, be for våre fiender og for de som forfølger oss. Når Israels ekstreme regjering gir ordre om bombing og gjennom dette dreper over 1000 palestinere er dette i strid med Jesu ord. Det er viktig å presisere at det er regjeringa i Israel som er ansvarlig. Vi bør be om å få ei regjering i Israel som vil fred og forsoning. Og det samme må vi be om for Palestina.

Den norske regjeringa er sjølsagt ikke fullkommen. Men vi kan takke Gud for at vår regjering i tråd med Det nye testamente arbeider for trosfrihet, fred, forsoning og nestekjærlighet så langt de kan makte.Guds velsignelse er over slike handlinger!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt