Verdidebatt

Debatten om den gode retorikken.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I den pågående debatten omkring Nina Karin Monsens ytringer har det blitt hevdet at hun ikke kan argumentere for sine synspunkter, ja at hun bryter reglene for god argumentasjon slik Arne Næss formulerte dem, og som alle med ex.phil har hatt på pensum. Jeg har ikke lest alle hennes innlegg, men har de siste dagene fått med meg noe. Jeg må si meg uenig med hennes kritikere. Kaj Skagen hadde et godt innlegg i Dagbladet der han redegjorde for hva han hadde oppfattet av hennes meninger, og jeg er helt enig med Skagen, slik oppfatter jeg også henne. Hun fremstår for meg som en modig kritiker av en stadig mer narcissistisk kultur eksemplifisert ved den nye ekteskapsloven der voksnes ønsker blir overordnet barns grunnleggende rettigheter. Jeg undres også på om dem som refererer til Arne Næss fikk med seg regelen om å diskutere saken og ikke personen.  Ei heller kan de ikke huske særlig fra det øvrige pensum som inneholdt noen dialoger av Platon(Sokrates) som for eksempel Gorgias og Faidros. I disse dialogene advarer Platon oss mot retorikken som en slags forførelseskunst dersom det kun er overbevisning og overtalelse som skulle være formålet med den. God retorikk må inneholde det sanne og det gode, mente Platon.

Platons angrep på retorikken slik Sofistene brukte denne i oldtidens Hellas, har faktisk fått et språklig avtrykk i vår kultur i dag. Således betyr et retorisk spørsmål et villedende spørsmål som brukes for å avspore debatten.

Monsen blir av noen "motstandere" anklaget for å være uten dannelse, hørte jeg i en debatt om henne og Fritt Ord prisen på NRK. I debattpanelet deltok en retorikk-ekspert, og jeg fikk det inntrykk at hans definisjon på god retorikk var svært nær Sofistenes siden Nina Karin Monsen ikke fikk folk med seg, men bare fikk folk sinte.

Retorikk var i Romerriket ansett for å være det viktigste allmenne danningsfaget for dem som ville opp og frem. Det virker på meg som om dette er det viktigste danningsgrunnlaget for store deler av dagens norske kulturelite. Undrende hører jeg at mange godt "utdannede" mennesker hevder de har problemer med å følge Monsens tankerekke.

Kanskje er det betimelig å minne om hva som står i Salmenes bok i Bibelen: "Hans munn var glattere enn smør, men i hans hjerte var det fiendskap. Hans ord var mykere enn olje, likevel var de som dragne sværd."

Mine personlige erfaringer med hensyn til verbal ydmykelse og krenkelse går i hvert fall ut på at det nesten representerer en dobbelt krenkelse når denne er innpakket i vakre ord.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt