Verdidebatt

Amos

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg satt igår kveld å bladde litt i GT, i og med at jeg har brukt bibelen i tre år som studieverktøy har jeg stor glede av å lese i den. Jeg tok frem profeten Amos, han er den profeten som hadde mot til å gå i forbønn for de svake til Jahve.

Amos, gjeteren fikk kallet fra Jahve om å profetere Israels undergang og fangenskapet i Babylon, han proklamerte domsord mot de velstående og de ekstreme sosiale forskjellene.

I kapittel 5:4 sier han:

Hør dette ord, dere Basan-kyr,
dere som bor på Samarias fjell!
Dere undertrykker småkårsfolk
og knuser de fattige.
Dere sier til mennene deres:
«Kom med vin, så vi får drikke!»
2 Herren Gud har sverget ved sin hellighet:
Se, dager kommer over dere
da dere skal slepes bort med haker
og de siste av dere med fiskekroker.
3 Gjennom revner i murene skal dere gå ut,
den ene etter den andre.
Dere skal drives bort til Hermon,
lyder ordet fra Herren.

Dette er ord som er aktuelt i enhver tid, men var sjokkerende og ikke minst modig da det ble sagt.

Stakkars Amos hadde mange runder med seg selv og Jahve i ensomhet, han var ikke helt sikker på om han hadde mot til å gjøre jobben og var ikke helt overbevist.

Kapittel syv er min favoritt. Der går han i forbønn for de Jahve skulle dømme. Jeg humrer hver gang jeg leser det.

Dette syn lot Herren Gud meg se:
Han skapte gresshopper
da håen tok til å vokse;
det var håen etter kongens slått.
2 Da de hadde ett opp alt gresset i landet,
sa jeg: «Tilgi, Herre Gud!
Hvordan kan Jakob berge livet,
han som er så liten?»
3 Da endret Herren sitt forsett.
«Det skal ikke skje,» sa Herren.
4 Dette syn lot Herren Gud meg se:
Herren Gud kalte ilden til strid.
Den slukte det store havdyp
og holdt på å ete opp landjorden.
5 Da sa jeg: «Hold opp, Herre Gud!
Hvordan kan Jakob berge livet,
han som er så liten?»
6 Da endret Herren sitt forsett.
«Heller ikke det skal skje,» sa Herren Gud.

Når jeg leser vers 5 må jeg le, her sier han til Jahve, Hold opp herre! Han var ikke så rent lite modig, gjeteren. Nå er jo allegorien Jakob bildet på de fattige som han forsvarte med nebb og klør men selve teksten kan minne om norske eventyr språklig og er fornøyelig når han argumenterer med "Hvordan kan Jakob berge livet, han som er så liten?" Jeg ser for meg en megler som forsvarer en fattig småbruker som er i ferd med å miste levebrødet sitt på en tvangsauksjon. Amos har også blitt brukt av radikale som et godt eksempel som en forkjemper  for de fattige i vår tid.

Disputten med Amasja kunne ha skjedd også idag og er leseverdig . Jeg ser for meg en dårlig advokat som lever av å lure andre og som plutselig får en ærlig konkurrent i kontoret ved siden av. Eller en forretning som får besøk av TV2 hjelper deg

12 Siden sa Amasja til Amos: «Gå din vei, du seer, kom deg av sted til Juda! Der kan du ha ditt levebrød, der kan du være profet. 13 I Betel får du ikke lenger tale profetord; fordet er en kongelig helligdom, ja, et rikstempel.»

14 Da tok Amos til orde og sa til Amasja:
Jeg er ikke profet
og hører ikke til noe profetlag.
Jeg er gjeter og dyrker morbærfiken.
15 Men Herren tok meg bort fra saueflokken,
og Herren sa til meg:
«Gå og vær profet for Israel, mitt folk!»
16 Så hør nå Herrens ord:
Du sier: «Tal ikke profetord mot Israel,
og prek ikke mot Isaks ætt!»

GT er absolutt ikke kjedelig lesning, ihvertfall hvis man kan assosiere med en smule humor.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt