Verdidebatt

Med el-sparkesykler skal vi bygge landet

Men vil flommene i Bangladesh opphøre av den grunn? Og vil Sør- Spania igjen kunne dyrke poteter? Og vil isbjørnene på Svalbard igjen kunne fryde seg i kaldere klima?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Vindmøller skal reises  - fossilbiler skal fjernes

Norske politikere har tanker om å tette igjen hullene til gassen vår - på norsk kontinentalsokkel. Den gassen som gir millioner av europeere gass til ovnene sine, husene sine og industrien sin.

For tiden gjelder en helt annen energipolitikk i Norge enn den vi hadde. Den ser vi for eksempel i Oslo og Viken kommune. Vi ser den faktisk i alle norske byer og bygder. Biltrafikken skal fjernes, prises ut med avgifter og bomringer – og inn skal el-sparkesyklene, el-syklene og Tesla, slik at de rikeste ikke risikerer å bli sure.

Jeg tror ikke at denne evolusjonen ikke vil føre til merkbare klimaendringer på jorden.

Vi er et "forbilde for Kina" - vi tenker den barnslige tanken at Kina skal lære av oss nordmenn

Jeg tror ikke kinesernes kullkraftfyring vil opphøre med det første, pga av at Norge blir et forbilde i bruk av el-sparkesykler og vindmøllebygging.

Kineserne er et gammelt og klokt folk, langt fremme i vitenskap.

De skjønner vel det faktum - at skal Kina bygge ned sin produksjon og industri, eller drive den på vindmøller, så vil det kreve millioner av nye vindmøller, store tapte arealer og problemer med å brødfø og skaffe boliger til hundrevis av millioner av mennesker.

Kinesere oppfatter selvsagt at norske småbyer innfører fossilfrie soner og innfører sparkesykler, men det blir nok med observasjonen, nå i første omgang. Og la det være sagt :-selvsagt kunne Kina hatt godt av å skaffet seg litt renere luft i sine byer. Men det gjøres ikke hu og hast i et slikt enormt land.

Kina har forresten store kullkraftverk under bygging, større enn noen gang, ifølge internasjonale medier. Bare et lite kinesisk krigsskip alene, forbruker like mye diesel som alle Oslos dieselbiler til sammen. Kina kommer neppe til å drive sine krigsskip på batteri.

Batterier krever store gruveareal - og barnearbeid

Så skal vi altså skaffe mange millioner nok batterier til el-sparkesyklene våre her i Norge, og til Teslaene, - og da henvender vi oss til Afrika og faktisk Kina for grunnstoffene til batterier, bla kobolt og mangan. Disse metallene utvinnes av lutfattige barn i Afrikas falleferdige gruver. (se NRK)

For å dekke over denne urettferdigheten kaller vi det «nødvendig bærekraftig og klimavennlig u-hjelp». Jeg tror vel heller ikke norske myndigheter tenker på, hvor vi skal lagre eller gjøre av de utladede batteriene, etter hvert som fjell av batterier hoper seg opp på bosshaugene. Skal vi sende batteriene til India og Srilanka, på forurensende bulkskip? For kassering der nede?

Vel - arbeiderne der nede i kystlandsbyene er billige, og verneutstyr finnes omtrent ikke. Norge har benyttet seg av, og utnyttet disse arbeiderne i 40 år, til opphogging av norske skip. Globalisme heter dette, med et annet utrykk. Handel på tvers av grenser. Myndighetene har velsignet dette.

Mange arbeidere mister årlig livet, og de blir fryktelig kvestet av det farlige arbeidet, som for det meste ble gjort med små vinkelslipere, hevder Bellona. Jeanett Bergan, leder ansvarlige investeringer KLP Kapitalforvaltning, kaller opphoggingen for verdens farligste yrke.

Vel - denne debatten har vi ikke tid til. 

Vi må skynde oss å bygge havvindparker i Nordsjøen og Norskehavet, slik at den siste rest av sjøfugler, trekkfugler og insekter opphører å eksistere. Og slik at alle gyteplasser for fisk og klekking i Nordsjøen forsvinner pga støyen av vindturbinene under havet – og som plager alt levende i hjel.

Jeg har i mange år badet og svømt i fjorden, der hvor jeg vokste opp i Volda. Når jeg dykker under overflaten hører jeg støyen fra fergemotorene på flere kilometers hold. De høres så godt, at jeg kan telle takten til stemplene i motorene. Hva da med hval, delfiner, laks, torsk, kreps, krabber og reker som skal bli offer for vindmølle-teppebombing av Nordsjøen?

Hvordan vil disse levende vesenene oppfatte turbinlyden - som forplanter seg fra toppen av vindmøllene og gjennom metallet og dypt ned til havets bunn?

La oss heller beskytte havet for søppel og gift - og plante trær igjen i Oslo

I stedet for å ødelegge hav og natur, er det nå på tide å beplante avenyene i Oslo gater med trær igjen, etter at Byregjeringen og MDG har kuttet ned hundrevis av gamle ærverdige trær, til bygging av nye sykkelveier -sykkelveier som veldig få tør bruke. Nei, – for el-syklene koster mellom 15-30.000 kroner stykket, og mange er det i disse dager som har spesialisert seg på å stjele dem fra syklistene. Syklister har også blitt overfalt og ranet på kveldstid. Det er derfor lite trafikk på de nye milliard-sykkelstiene.

Det er ikke å så lett å låse en el-sykkel. Sykkelen må ha en låsbøyle på minst 3 cm i diameter - for ikke å lett klippes av profesjonelle banditter.

Livet er ikke så enkelt som avholdsfolk vil ha det til, - sa min bestefar ofte.

Så får vi, mens vi produserer sparkesykler - vente i god tro på at vi får endret temperaturen til noe kaldere mars og april i Norge. Og at Saudi-Arabia og Qatar får 0.5. grad kaldere sommer og vinter. Fra 44  til 43.5 grader.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt