Verdidebatt

Klimautslipp... hva er det?

Det er jo ikke helt enkelt å stå imot 99,99% av de som mener at den globale oppvarmingen er menneskeskapt. Det krever blant annet litt innsikt i hva som egentlig foregår. Skjønt mengden av alle innrapporteringer til overbevisning om status er visstnok ikke helt nøyaktige? Og noen må vel ta seg på jobb på en eller annen måte - hvordan?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jeg stod for noen år siden klar til å kjøpe meg ny hydrogenbil fordi den slipper kun ut rent vann, og jeg leste at hydrogenstasjoner skulle komme opp i tur og orden, så jeg gledet meg til å anskaffe meg en virkelig «miljøbil» uten rekkeviddeangst. Men så kom det et regjeringsskifte som heller ville satse på ren batteridrift! Den gang hadde de jo ikke kapasitet verken til sykkelstativ eller hengerfeste, så da ble det en «fossilbil»  igjen da, som den nå benevnes med... Men litt mindre fossil ble den jo, siden det er en hybrid som lader batteriene i nedoverbakker, ved oppbremsing og under kjøring. Forbruket av drivstoff ble i alle fall minimalt i forhold til den som ble skiftet ut.

Batteriene varer ut bilens livstid. Det tviler jeg at det gjør på helelektriske biler. I så fall er det et ekstra miljøtrykk ved å skifte det ut før bilen er oppbrukt, og må erstattes med nye som igjen krever mer produksjon av nye og dyrere batterier. Nå bugner ikke jorden av kobolt akkurat som disse batteriene inneholder enn så lenge, så da blir det enda et påtrykk på naturressursene som heller ikke varer evig. Man har bare flyttet på et problem over på et nytt.

Det er påstått, blant annet fra Volvo, i et svensk radioprogram (P4) at produksjon av et elbilbatteri hadde et CO2 utslipp som en fossilbil kunne kjøre 3 ganger rundt jorden for å komme opp i samme CO2 utslipp. Da jeg regnet på dette etter min kjørelengde ville bilen min kunne feiret 17 årsdagen, og antakelig vært moden for utskifting av nyere teknologiske løsninger... kanskje med en hyperloop?

Nå er jeg ikke negativ til elbiler, men de er ikke så miljøvennlige som det skrytes av, men de er bra for bruk i bymiljøer da de ikke slipper ut avgasser. Det er forurensning, og den må man forsøke å få ned. Men hva hjelper det med elbiler for bybruk når MDG vil ha bilfrie bygater?

Nå blir det kanskje også så smått håp for hydrogenstasjoner igjen, da store vogntog ikke kan basere seg på batteriteknologi, så da kommer det i hvert fall opp noen i anledning disse, men det ble for sent for meg gitt! Jeg valgte en fossilbil på nytt fordi jeg neppe slipper ut mer CO2 enn en elbil på hyttetur gjør med min kjøring til butikken en gang i uken, eller til leger noen ganger i året? Men nå synes jeg klimahysteriet har gått litt for langt når bankene nekter å gi billån til de som vil kjøpe seg en fossilbil. Ikke at det betyr noe for meg som har ventet på hydrogenbilen jeg ikke fikk kjøpt.

Apropos CO2 utslipp og global oppvarming... det er lett å tro at den må være menneskeskapt med sååå mange forstå seg påere, men skal tro om det kalde været som vi har nå skyldes nedstegninger av hele samfunn verden over på grunn av koronapandemien? I så fall reagerer naturen ganske kjapt uten at målerne har klart å registre noe som helst, unntatt termometrene? Så her kan det fort  bli en ny istid! Med rekord-mye snø i fjellet fra i vinter av, og det har visst ikke gitt seg enda heller?

Her er det et par linker angående klimaendringer og CO2 påstander som ikke er støttet av oljenæringen...  så får vi krysse fingrene for at de 99,99% enige tar en smule feil da... isbreene smelter fra undersiden, og ikke fra oversiden... det er vel en viktig obsevasjon? Endringer av havstrømmer og geologisk aktivitet? Tsunamien i Thailand ble utløst av et undervannsskjelv og forflytninger av havbunnen. Men pytt pytt! Har det noe å si?

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt