Rune Berglund Steen

26

Er «negerarbeid» rasistisk?

Publisert: 24. nov 2018  /  621 visninger.

Byggmesteren reklamerer for at han gjør «ælt i neger­ærbe», og har illustrert slagordet med en billedlig framstilling av en afrikaner som er utpreget stereotypisk og rasistisk.

Norges institusjon for menneskerettigheter har i VG påpekt at uttrykket «negerarbeid» neppe er straffbart i seg selv. Samtidig kan det være viktig å tolke byggmesterens slagord sammen med tegningen han også har benyttet. Selv om ­uttrykket ­«n-arbeid» nok ikke er straffbart når det står for seg selv, må det vurderes om det stiller seg ­annerledes på bakgrunn av tegningen. Tegningen er hentet ut av en lang historie med rasistiske karikaturer av afrikanere, og er ærlig talt til og med en ganske ekstrem utgave av denne tradisjonen.

En mann har tidligere blitt dømt for uttalelsen: «Det er altfor mange negere, jeg hater negere». En annen har blitt dømt for å si «jævla neger» i en krangel på byen. N-ordet er ikke alene nok til å bli dømt, men sammen med andre elementer kan det være det.

Problemet med uttrykket «n-arbeid» er dobbelt – både bruken av n-ordet, som normalt regnes som ­nedsettende, og den faktiske betydningen av uttrykket, nemlig den ­typen slitsomt og uverdig arbeid som folk med afrikansk bakgrunn gjør eller kan gjøre. Derfor bør man styre unna.

Det sender et svært uheldig signal til minoritetsbefolkningen hvis majoritetsbefolkningen stadig skal forsyne seg fritt av det store, historiske forrådet av rasistiske uttrykk og framstillinger.

3 liker  
Kommentar #1

Dag Løkke

10 innlegg  2331 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden

Ordet neger ble neppe opplevd nedsettende eller rasistisk da jeg var tenåring på 1960-tallet. Det var spennende å møte mennesker med annen hudfarge, antakelig fordi det var så sjeldent den gang. Jeg husker godt mine møter med en gassisk prest og en amerikansk KFUM-leder, begge mørke i huden. Det var på en nordisk gutteleir da jeg selv bare var 13 år. Det opplevdes eksotisk, og vi brukte ikke ordet neger i nedsettende betydning.

Ordet "negerarbeid" assosieres imidlertid med det historiske slaveriet, og oppleves derfor nedsettende og rasistisk.           

Kommentar #2

Marianne Solli

19 innlegg  1547 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden

Litt morsomt det du skriver, for den første "negeren" jeg også møtte var en gassisk prest på en ungdomsleir i Finnsnes. To venninner av meg og jeg syklet frem og tilbake fra Alta for å delta, tilsammen ca 100 mil. Jeg ble så forbauset da jeg oppdaget at han var helt lys inni hånden, så det var bare så vidt jeg kom meg til å ta ham i hånden. Dette var veldig spesielt for meg, og jeg husker fortsatt hans navn, nemlig Rakoto Andrianarajaone.

Kommentar #3

Eirik A. Steenhoff

27 innlegg  461 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden

Hvilken rett har Rune Berglund Steen og Antirasistisk Senter til å prosedere denne saken på verdidebatt.no? Til å definere hva som skal være straffbart og ikke? Som Anine Kierulf skrev forleden: det kan ikke være straffbart å være smakløs. For øvrig har ikke Norge den samme historien med slaveri eller rasisme mot (norsk-)afrikanere som gjør at uttrykket «negerarbeid» blir spesielt belastet. Det er uheldig, men det ligger ikke en lang historie med systematisk rasisme og slaveri bak det, på samme måte som i andre land. Derfor er det relativt uskyldig. De eneste som skriker opp er de samme gamle, de profesjonelle antirasistene i Antirasistisk Senter. 

3 liker  
Kommentar #4

Pål Georg Nyhagen

224 innlegg  1811 kommentarer

Gammel negermarsj

Publisert nesten 3 år siden

...og det sto en neger på Ål stasjon. I vår generasjon, så var ikke ordet "neger" et rasistisk uttrykk. Det var helt et vanlig ord for å beskrive afrikanere; også flere afrikanere brukte dette ordet om seg selv den gangen. 

Når nå flere vil at dette ordet skal fjernes, så får vi følge opp dette: Det er kun den som har skoen på som vet hvor og hvordan den trykker. Verken Knudsen & Ludvigsen eller medlemmene i Hellbillies har det minste å gjøre med rasisme; de forholdt seg naturlig nok til den språkkulturen alle tok for gitt. 

Til slutt, en generell ytring: Det er for øvrig alltid et godt råd å sortere og ikke søke rasisme der den ikke nødvendigvis finnes. Nordmenn blir kalt for "potet" i visse pakistanske miljøer. Det finnes også andre kallenavn på hvite. Så spørs det om dette skal oppfattes som rasisme. Kan hende er det det om én generasjon?



3 liker  
Kommentar #5

Carl Wilhelm Leo

19 innlegg  931 kommentarer

Rasismen og ny filologi.

Publisert nesten 3 år siden
Eirik A. Steenhoff. Gå til den siterte teksten.
Hvilken rett har Rune Berglund Steen og Antirasistisk Senter til å prosedere denne saken på verdidebatt.no? Til å definere hva som skal være straffbart og ikke? Som Anine Kierulf skrev forleden: det kan ikke være straffbart å være smakløs. For øvrig har ikke Norge den samme historien med slaveri eller rasisme mot (norsk-)afrikanere som gjør at uttrykket «negerarbeid» blir spesielt belastet

Godt sett og satt ord på.

 Jeg har også ofte stusset over de faste rasistutroperne i SOS-Rasisme og Antisrasistisk Senter og deres budskap til det betalende publikum i Norge . SOS-rasisme var litt uheldige og pr. tiden ute av rasistutpekingen.

Plutselig en dag var "rasisme" en trygg plattform hvorfra de som hadde behov for det kunne utpeke og utskjelle sine medborgere -  med medias velvillige støtte.

Jeg har ikke satt meg grundig inn i hva de steller med bortsett fra at de opptrer i media temmelig ofte,  hvor ting blåses opp -  og ut av proposjoner. Det lurer en rasist bak hver busk ifølge nevnte senters observasjoner.

Jeg kan  ikke se at Antirasistisk Senter har bidratt med noe konkret bortsett fra å trekke NOK 2.1 million opp av Statskassen. Men nå ser det ut til at denne serveringen av penger bremses opp.

Berglund uttrykker bekymring:"

– Vi står overfor den mest dramatiske svekkelsen av virksomheten vår siden vi ble grunnlagt for 40 år siden. Kampen om tippemidlene er tapt, men 2,9 millioner er halvparten av finansieringen vår. Når vi samtidig står på stedet hvil på statsbudsjettet, må vi starte nedbemanningsprosessen i løpet av en uke eller to. Sannsynligvis mister vi halve staben eller mer fra januar, sier Berglund Steen til Filter Nyheter."

   https://filternyheter.no/antirasistisk-senter-mister-halve-staben-om-de-ikke-finner-mer-penger/

Filologi:

Her er en filologisk sak for Antirasistisk Senters analyse-virksomhet - tror ikke den kan brukes - men man kan aldri vite i våre dager..,.

Da jeg i mine unge glansdager leste kriminallitteraturens mer eller mindre klassiske verker dumpet man ofte bort i ordet "bladneger". Tror aldri jeg har hørt ordet brukt i norsk dagligtale.

Man forsto jo at det var en avisreporter eller journalist. Plagsom sådan. Men hvor kom uttrykket fra?

Det er forklart med at enkelte journalister fikk betalt en penny pr. linje de skrev (såkalt penny-a-liner) samme hva de skrev -  bare det kom på trykk. 

Her kan det ha vært fristende å utbrodere ting - og i sin tur ende opp med fiender som igjen svarte med ironiske betegnelser. Andre forklaringer?

  

1 liker  
Kommentar #6

Morten Christiansen

18 innlegg  10560 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden
Eirik A. Steenhoff. Gå til den siterte teksten.
Derfor er det relativt uskyldig.

Negerarbeid. Et arbeid så lite attraktivt at kun negre gjør det. Fordi ......? Negre skiller seg ut hvordan? I forhold til arbeid?

1 liker  
Kommentar #7

Else Lien

5 innlegg  10 kommentarer

Publisert nesten 3 år siden

Vi lever i dag i en globalisert verden. Ordet negerarbeid er kjent som et nedsettende uttrykk også i Norge. Vi bør kunne forvente i dag at et arbeid blir beskrevet ut fra hvilke arbeidsoppgaver som utføres. Det er rasistisk å ta utgangspunkt i konsentrasjonen av pigment i huden ved beskrivelsen av et arbeid.

1 liker  

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere