Verdidebatt

Daniels 70 uker.

Daniels profeti om de 70 uker er ikke en endetidsprofeti, men en profeti om Jødefolkets mottakelse av deres Messias. Ville de motta ham som deres Messias, eller ville de avslå og opprettholde sitt frafall.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Dan, 9, 24 Sytti uker er tilmålt ditt folk og din hellige stad til å innelukke frafallet og til å forsegle synder og til å dekke over misgjerning og til å føre frem en evig rettferdighet og til å besegle syn og profet og til å salve et Aller-helligste
25 Og du skal vite og forstå: Fra den tid ordet utgår om å gjenreise og ombygge Jerusalem, inntil en salvet, en fyrste, står frem, skal det gå syv uker og to og seksti uker; det skal igjen settes i stand og oppbygges med gater og vollgraver, men under tidenes trengsel.
26 Og efter de to og seksti uker skal den salvede utryddes og intet ha, og staden og helligdommen skal en kommende fyrstes folk ødelegge, og enden på det er oversvømmelse, og inntil enden er det krig; ødeleggelse er fast besluttet.
27 Og én uke skal gjøre pakten fast for de mange; og i midten av uken skal slaktoffer og matoffer opphøre, og på vederstyggelighetenes vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som ødelegges.

Den historiske bakgrunn for denne åpenbarelse finner vi i begynnelsen av dette kapittel. Der møter vi de 70 år som er angitt for Israels utlendighet, v. 2. Utsagn om dette finner vi bl.a. hos  Jeremias. «For så sier Herren: Når sytti år er gått til ende for Babel, vil jeg se til eder og oppfylle for eder mitt gode ord, at jeg vil føre eder tilbake til dette sted. Jer. 29,10. Dette skjedde i Darius Ahasverus' sønns første regjeringsår, altså år 538 f.Kr.

Daniel hadde selv vært med når den første avdeling jøder ble ført til Babel. Når han nå regner etter, finner han at de 70 år som Jeremias talte om, snart er gått til ende. 68 år er gått, og fangenskapets tid må snart være omme. Daniel er spent og forventningsfull. Hva vil nå skje? Vil Messias komme, og Jerusalem og Israel bli forløst?

Under bønn og bekjennelse av sine og folkets synder får han, gjennom engelen Gabriel, en profeti om at sytti årsuker avsatt for hans folk , v. 24. Det er 70 x 7 år, altså 490 år det nå dreier seg om. Vi bør merke oss at budskapet gjelder «staden og folket», v. 24. Dette er viktig å ha klart for seg.

Utgangspunktet for dem er tydelig nevnt i v. 25. «Du skal vite og forstå: Fra den tid ordet utgår om å gjenreise og ombygge Jerusalem. . . » Daniel får således vite at det er et ord som angår fremtiden. Den ble gitt av perserkongen Artaxerxes i hans 7. regjeringsår, altså år 458 f.Kr. Esra 7,7-8. Det står “ombygge”, noe jeg tror er bymuren som bygges opp om-kring byen.

Profetien er delt opp i tre tidsperioder som i sammenheng gir en helhet på 70 uker. Først de 7 uker, eller 49 år. I denne tiden, etter dekretet ble gitt om gjenreising ombyggingen av Jerusalem ble på mange måter en trengsel stod for jødene. I perioden 458 til 409 hadde de mye motstand og falske anklager fra Perserne. Etter disse 49 år ble de teokrafiske lovene igjen innført i det selvstyrte Jerusalem. Lovboken ble opplest for hele folket, noe som ikke hadde skjedd på mange år.

Den neste tidsperiode av profetien, de 62 uker, eller 434 år. Etter denne periode følger flere hendelser. Altså ikke i denne tidsperiode, men etter. Da må dette være den siste tidsperiode nevnt i Daniels profeti, den 70de uke. Etter utregning (-458+ 49= -409  -409+434= 25 (her nå vi legge til 1 år, for det finnes ikke noe år 0)) er vi i år 26 eKr. 69 uker er gått, den 70de begynner. Nettopp det år Jesus startet sin gjerning på jord. Året Jesus ble døpt av Johannes i Jordan.

V26. Og efter de to og seksti uker skal den salvede utryddes og intet ha, og staden og helligdommen skal en kommende fyrstes folk ødelegge, og enden på det er oversvømmelse, og inntil enden er det krig; ødeleggelse er fast besluttet.

I løpet av den profeterte tidsperiode skulle fler ting skje, oppfylles.

Dan, 9, 24 Sytti uker er tilmålt ditt folk og din hellige stad til å innelukke frafallet og til å forsegle synder og til å dekke over misgjerning og til å føre frem en evig rettferdighet og til å besegle syn og profet og til å salve et Aller-helligste

1, Innelukke frafallet. Dette forstår jeg som at Jødefolkets stadige frafall blir satt på prøve, enten eller. Vil de befeste sitt frafall.

1, Forsegle synder. Dette ville skje ved at Gud tok et oppgjør med synden. Gud hevnet all synd ved å ofre sin egen Sønn som sonoffer for all verdens synd.

2, Dekke over misgjerninger. Dette taler om virkningene av Kristi soningsdød på Golgata - når Israel skuer opp til ham som de har gjennomstunget (Sak. 12,10). På den dag skal det være en åpnet kilde for Davids hus og Jerusalems innbyggere mot synd og urenhet (Sak. 13,1).

3, Føre frem en evig rettferdighet. En evig rettferdighet finnes bare i troen på Kristus. " (Jer. 33,16).

4, Besegle syner og profetier. Dette kan bety at syner og profetier angående Israel er blitt oppfylt og dermed satt segl for.

5 Salve et allerhelligste. Mange forbinder det Aller Helligste med Templet, men vi leser også om at vi er Guds tempel, altså menneskehjertet der Guds ord bor. Derfor tror jeg det her tales om Jesus, "den salvede". Jesus omtales gjennom hele Bibelen som Guds salvede. Den aller helligste salvede.

6 I ves 26 sies det at den salvede skal utryddes. Dersom den salvede er Jesus ville dette oppfylles på Golgata.

27 Og én uke skal gjøre pakten fast for de mange; og i midten av uken skal slaktoffer og matoffer opphøre, og på vederstyggelighetenes vinger skal ødeleggeren komme, og det inntil tilintetgjørelse og fast besluttet straffedom strømmer ned over den som ødelegges.

Profetien inneholder 70 uker. 69 uker er gjort rede for, først de 7, så de 62, nå er det bare den 70de uken som gjenstår. Så det må være denne uken Daniel 27 omhandler.

Vi kom til år 26 eKr. ved enden av de 69 uker, da må den 70de uken være tidsperioden 27 til 34eKr. Og, midten av denne uke bli år 30,5.

(En liten parantes: Jesus ble mest sannsynlig korsfestet på våren av år 30. Det omtalte dekret ble utstedt høsten 458 f Kr. Profetien er kanskje enda mer nøyaktig enn vi i første omgang ser for oss.)

I midten av uke blir derfor akkurat det år Jesus døde og oppstod igjen. Da skulle offertjenesten, ofring av slaktoffer og matoffer opphøre. Disse ofringene var bilder på Jesus og opphørte da det egentlige kom.

Det var nå gått 486,5 år siden profetiens utgangspunkt altså år 29eKr. Da gjenstår bare 3,5år. Hva skjedde så? Jo Jesus hadde sonet folkets synder og disiplene fortsatte å forkynne evangeliet for Jødene både i Jerusalem og i hele landet. De møtte mye motstand fra øvrigheten som da var de skriftlærde og fariseerne som skulle tolke og forstå skriftene. Det oppsto en dag en heftig diskusjon som førte til drap. Stefanus ble steinet til døde av akkurat disse folkene, de skriftlærde og fariseerne. Jødenes ledere hadde nettopp satt segl for sitt frafall. Dette skal etter historie bøker ha skjedd i året 34eKr.

Nå er vi til ende av de 70 årsuker Gabriel fortalte Daniel om, og deres hendelser. Ødeleggelsene kom ved det Romerske velde og nådde sitt klimaks i år 70.

Og forførelser og frafall tror jeg er det som kommer på vederstyggelighetens vinger. Dette vil vare helt til Jesus oppretter sitt rike ved sin gjenkomst, når han utrydder all ugudelighet.

Noen flytter denne 70de uke til endens tid, men da vil det ikke stemme med profetiens tidsramme eller hendelser.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt