Verdidebatt

Vår mørke, vestlige påskefeiring?

I sin ingress til reportasjen om ortodoks påskefeiring (28/3) hevder VLs Erling Rimehaug at vår vestlige påskefeiring er "mørk, preget av kors, blod og død, av synd og soning." Hvor i all verden feirer Rimehaug egentlig påske?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Om Rimehaugs påsketradisjon er å gå bare på langfredagsgudstjeneste - og aldri på påskedag, kan jeg selvsagt skjønne at han har fått dette inntrykket. Jeg regner imidlertid med at Rimehaug er bedre kjent med norsk påskefeiring enn som så. Hvor har han så dette fra - at vi norske kristne er noen hengehoder som graver oss ned i langfredagens mørke og aldri kommer ordentlig fram til oppstandelsens glede?

Dette er likevel ikke noen ny påstand, jeg har hørt den før i litt forskjellig innpakning. Men er den sann? Er det noen som kjenner seg igjen? Mørk påskefeiring???

I morgen skal jeg holde langfredagsgudstjeneste. Og ja, der blir det både kors, blod og død. Og synd og soning. Men det stopper jo ikke der. Påskefeiringens høydepunkt er så klart oppstandelsen. Da får gleden bryte fram av mørket. Slik Gud skapte Lyset den første skapelsesdag, lar Lyset bryte fram fra mørket, slik bryter Verdens Lys, Jesus Kristus, mørkets og dødens makt denne første dag i uken.

I de kirkene jeg er prest, så blir det i hvert fall påskefest. Både 1. og 2. påskedag. Og det blir tydelig påskefeiring med mye glede i hvert fall enda to søndager. Og jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig annerledes i verken andre menigheter i DnK eller i frikirkesamfunnene.

Å hevde at vestlig påskefeiring er mørk, må være skivebom!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt