Jan Hårstad

1125

Russerkrigernes inntog.

Den norske fiksjonsverden.

Publisert: 24. nov 2016

    Idag er det da amerikansk thanksgiving day da man skal være generøs og snill. Det kan sannelig behøvs for nå forsvinner ungdomsgenerasjonen i USA ned i et svart høl av arbeidsløshet,drugs og selvmord.

    Men faktisk er det ikke ulikt situasjonen i Portugal,Spania,Italia og Hellas som har akkurat de samme redselsfulle tallene for nedtur og sammenbrudd.

   Dette skyldes naturligvis at krisa i verdensøkonomien anno 2008 på ingen måte har latt seg reparere og den sentralstyrte EU-økonomien fra Sentralbanken i Franfurt fungerer rett og slett ikke for bønder og arbeiderklasse noe sted. Det er og blir elitenes fiksjonsverden som allerede i begynnelsen av desember sannsynligvis vil få seg en ny smell i Italia ved valget der.

   Men jeg merker meg at de som har store forhåpninger til Donald Trump ikke akkurat anfører tall og regnskap. En ser av lederartikler i avisene at Norway begynner å innstille seg på en Trump-allianse og later som om verden fremdeles er slik den pleide å være. Dette kan vise seg å bli en historisk skivebom.

  Det man vegrer seg maksimalt mot å forstå er at tyngdepunktet i verdensøkonomien nå er flyttet til Asia og ingen er på verre nedtur enn USA.  Før var det slik at USA kunne opprettholde sitt verdenshegemoni i kraft av muskulær dollarpolitikk på mange områder, men selv dollaren er nå utrydningstruet. Den dagen SaudiArabia skulle bli lei av USA og flyttet oljepengene sine til en annen valuta,bryter New York Børsen sammen.

   I de neste fem årene planlegger Kina å investere 750 milliarder dollar i utlandet og særskilt bygge den nye Silkeveien som går i to retninger: mot Ungarn og mot Iran. Alle statene berørt av prosjektet står i kø for å bli involvert i samtidens største industrielle infrastruktur prosjekt.

   Andre asiatiske stater som SørKorea,India og Indonesia tar seg også plass i verdenshandelen. I 2015 var USAs handelsunderskudd med Kina på 365 millioner dollar.

  I 2015 hadde Kina direkte investeringer i USA på 15 milliarder dollar.I 2016 ligger det an til 30 milliarder dollar.

   Den økonomiske krigen mellom Kina og USA har Kina vunnet med en 3-0 seier,minst. Som Frederick Kuo bemerker på Asia Times 21 november 2016: "Kina har vunnet fordi Kinas elite forstår USA uten sammenligning langt bedre enn omvendt."

  Det er Sun Zis krigsfilosofi anvendt på økonomiens terreng: den første forutsetning for å nedkjempe en fiende er å skaffe seg et brutalt sannferdig bilde av han. Hvis ikke, har du tapt på forhånd.

  På grunn av at Trump sa han ville gjøre en deal med Putin, har noen fått det for seg at det blir ikke noen krig med Russland i kort perspektiv iallfall. Selv fremragende Pål Steigan er nokså sikker på det.

  Men her fyller Trump opp Pentagon og State Department med fullblods Russerkrigere og ingen er større russerkrigere enn zionistiske neocons.Allerede 16 november bemerket analytikere at Trump var "recycling discredited neo-cons" og den 21 november skrev veteranen Kurt Nimmo: "It looks like a victory for the neocons."

   Saken er den at USAs økonomiske sammenbrudd lar seg simpelthen ikke  reparere med økonomisk nasjonalisme og handelskriger samt skattekutt for de rike, samt kutt i social spending. Hvis ikke Trumps USA fort skaffer inn penger til tredje-verden- USA kan vi snart få food-riots i Michigan,Ohio og Pennsylvania.

  Om det hadde vært realisme blant oligarkiet i USA hadde man rett og slett foretatt en lydløs, ikke-offisiell kapitulasjon til alliansen SCO/BRIC og bedt om en rask Marshallplan derfra for å unngå klassekriger innenlands. Sånn som de hybris-orienterte elitene i USA er laget kommer dette ikke til å skje.

  Det som garantert vil skje med Team-Trump er en ny bølge av kriger som vil skylle over den ganske verden og som de ikke har en sjans til å vinne selv om Brende/Søreide  tror dette. De er troende pro-Amerikanere. Virkeligheten er ikke noe å bry seg med.

  Det er all grunn til å tro at Team Trump er innforstått med at USA nå i desperasjon sender dyre våpen som Manpads og SA-7 Strela-2 missiler til sine Jihad-leiesoldater i Syria i håp om å snu nederlaget. Nok en vanvittig dyr krig for USA utfra teorien om "kreativt kaos" som også var en neo-con oppfinnelse. De klarte ikke regime-change Bashar al-Assad.

  Voldens bomerang vender nå tilbake til opphavslandet og i desperasjon ser elitene der ikke noe annen råd enn å flytte fram sine nye taktiske atomraketter mot Russland.

  Skulle det skje at det gale Tyrkia i løpet av 2017 offisielt forlater Nato og går over til fienden Russland/Kina,dvs SCO,tar de med seg hundrevis av atomvåpen og med ett er den strategiske maktbalansen i verden snudd opp-ned.

  USA og allierte er nå den desperate underdog som vil bruke alle midler,også sine vassalstater,på den mest kyniske og brutale måte det går an å tenke seg.

  Den norske USA-fikserte eliten herved være advart.

 

 

 

6 liker  
Kommentar #1

Knut Nygaard

488 innlegg  6965 kommentarer

Hmmmm..

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.

Den norske USA-fikserte eliten herved være advart.

 

Jeg tror jo at med Killary, så ville du kunne ha fått en utvikling i den retning du orienterer, men ... med Trump så er USA etter min oppfatning i en situasjon som gir mulighet for endringer til det bedre for ... alle.  

Hvis oppdrag; Fjern Assad blir troverdig av Trump endret til: å fjerne både Al-Quida, IS og jihadistene sammen med Russland så er vel ikke det å forakte? 

For meg framstår Trump mer som en gammelkonservativ - en som vil minst mulig involvere seg utenfor landets grenser - noe som vel er i tråd med at økonomien tilsier det.  Skal USA krige, så vil det bli ved å manipulere NATO og eventuelt FN.

Neo con og Demokrater ligger jo nærmere hverandre enn gammelkonservative - og ja - dette er ok - etter min mening - fra wiki under neo con:  "sterke bånd til kristendommen og sionismen - og en tro på Amerika som grunnleggende god.  Troen på den amerikanske drømmen er sterk"  Denne troen er vel nå svekket hos mange og åpenbar hos flere, men det å gjenreise skulle være et gode for alle - eller?  Trump er jo ikke positiv til immigrasjon - et neo con kritere som mures igjen - eller?    

 

3 liker  
Kommentar #2

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

USA

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.

   Saken er den at USAs økonomiske sammenbrudd lar seg simpelthen ikke  reparere med økonomisk nasjonalisme og handelskriger samt skattekutt for de rike, samt kutt i social spending. Hvis ikke Trumps USA fort skaffer inn penger til tredje-verden- USA kan vi snart få food-riots i Michigan,Ohio og Pennsylvania.

  Om det hadde vært realisme blant oligarkiet i USA hadde man rett og slett foretatt en lydløs, ikke-offisiell kapitulasjon til alliansen SCO/BRIC og bedt om en rask Marshallplan derfra for å unngå klassekriger innenlands. Sånn som de hybris-orienterte elitene i USA er laget kommer dette ikke til å skje.

  Det som garantert vil skje med Team-Trump er en ny bølge av kriger som vil skylle over den ganske verden og som de ikke har en sjans til å vinne selv om Brende/Søreide  tror dette. De er troende pro-Amerikanere. Virkeligheten er ikke noe å bry seg med.

Mat er billig i USA. De har store landområder å produsere mat på og gjør det effektivt. Der har de en stor fordel. Det var derfor USA kom seg kraftig opp i forrige århundre. Det var billig mat, slik at folk slapp å bruke hele sin energi på å få seg noe å spise. De kunne bruke mye av sin energi på andre ting. Det er et av de grunnleggende kriterier for at et land skal komme seg opp.

Trump er, først og fremst, en businessmann. Jeg tror han ser mer på økonomien i det hele enn det andre presidenter har gjort. Derfor tror jeg ikke han vil bli den store krigeren, men vil heller inngå avtaler med Russland om hvor de skal krige. Jeg tror han vil sluke noen kameler for å tjene penger.

Den jevne amerikaner bryr seg ikke så mye om hva som skjer i utlandet. Jeg traff en typisk amerikaner da jeg jobbet i Sør-Korea. Jeg spurte ham:"Er det ikke litt gøy å reise rundt å se verden?". Han sa: "Nei, jeg håper jeg snart kan slippe dette. Det er en plage. Hva skal jeg reise etter? Vi har jo alt i USA!"

"Make America great again" sier Trump. Da tenker han amerikansk, nemlig levestandarden i USA. Jeg tror han vil lykkes med dette i begynnelsen. Få jobber hjem. Det vil bli oppgangstider og han vil bli populær, men det kommer ikke til å vare. På gunn av de isolasjonistiske politikken han vil føre, vil det komme økonomiske angrep utenfra han ikke har tenkt på. Da kan det komme til å gå ille......

 

4 liker  
Kommentar #3

Mona Ekenes

9 innlegg  931 kommentarer

Mer enn noen aner....

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Men jeg merker meg at de som har store forhåpninger til Donald Trump ikke akkurat anfører tall og regnskap. En ser av lederartikler i avisene at Norway begynner å innstille seg på en Trump-allianse og later som om verden fremdeles er slik den pleide å være. Dette kan vise seg å bli en historisk skivebom.

Tall og regnskap er vel vanskelig å kalkulere med uten at det blir spekulasjoner, før Trump er innsatt som president og begynt å gjøre jobben sin. Selv om det jobbes intenst fra H.C. og hennes venners side å forhindre at Trump blir innsatt som president. Der H.`s datter og Trumps datter er gode venninner, i følge enkelte medier.

 

Du har rett i at verden ikke lenger blir slik som før, og at nærmeste framtid blir svært krevende. Mer enn noen aner, for i tillegg er Nord Koreas leder uberegnelig og farlig; også for vestlige land inkludert USA.

Russerne vil en dag gå til angrep mot Israel, sammen med flere land. Der Israel forsøkes å knuses, men på forunderlig vis vil det ikke gå slik. Det blir angriperne selv som knuses.

Det å prøve på framtidige scenarioer uten å prøve dem på Skriftene og dens profetier, vil jeg ikke anbefale noen. For mennesker spår, men Gud rår.

4 liker  
Kommentar #4

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Beyond Nato.

Publisert nesten 5 år siden

Synes kanskje du er vel rask på labben med å tegne fremtidskartet kategorisk Hårstad selv om jeg kan se logikken i det. Jeg lanserte tidligere en alternativ teori. At Trump velger Putins strategi: Det er letter å bekjempe sine motstandere inne i administrasjonen enn om de driver sin kamp og sitt spill utelukkende utenfor. Men den som lever får se!

 Men jeg har en forespørsel til deg.

 Personlig er jeg ikke i tvil om at den amerikanske bevegelsen Alt Right har en ikke uvesentlig innflytelse i miljøet rundt Donald Trump. Utnevnelsen av Breitbarts Bannon viser det. Noe Hillary Clinton også hevdet. Det grep hun neppe ut av tomme luften med sine kontakter i de amerikanske  overvåkingsorganene.

 En av forgrunnsfigurene i Alt Right-bevegelsen er Richard B. Spencer. Han har fått mye omtale i New York Times i det siste.  Han er bl.a. leder for et institutt som kaller seg The National Policy Institute. På vegne av dette instituttet har han på nettstedet Radix skrevet en lengre artikkel om amerikansk utenrikspolitikk. 

 Mye av artikkelen er elementær historikk, men på slutten tegner han opp en skisse av en nyorientering av amerikansk utenrikspolitkk. Skissen starter under headingen «Replacing Nato.» Du må gjerne skrolle direkte dit.

 Saken er kanskje mest å anse som en kurøsitet, men det hadde vært  interessant om du ville se på disse sakene og komme med en kommentar og dine evalueringer av det Spencer skisserer. 

 På samme nettsted ligger også en engasjert og morsom analyse av Donald Trump som vår tids Napoleon! :-) Her regner jeg med at du vil mene Spencer er fullstendig i euforiens og fantasiens verden noe jeg heller ikke vil utelukke. Men morsom er den.

 Det kunne vært Interessant å høre dine synspunkter på Richard Spencers fremtidsvisjon

På forhånd takk. Håper jeg klarer å aktivisere linken med det nye systemet. Hvis ikke håper jeg du klipper og limer.

http://www.radixjournal.com/journal/2016/10/28/beyond-nato

4 liker  
Kommentar #5

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Økonomien tilsier.

Publisert nesten 5 år siden

En stor takk til Knut,Petter,Mona og Mons som har engasjert seg ved å skrive kritiske kommentarer.

Mons er av den oppfatning er jeg er for rask på labben, men jeg tror ikke det selv.

  Som jeg har påpekt flere ganger: DTrumf har allerede lagt grunnmuren for USAs utenrikspolitikk ved AIPAC-talen 21 mars 2016 som var en krigserklæring mot Iran OG en kjærlighetserklæring til Israel. Og til Netanyahu.

  Han utnevnte Jason D. Greenblatt og David M.Friedman til å være sine talsmenn overfor Israel med det resultat at de religiøse i Israel idag tror Trump er en ny Messias!!! Dette kommer de fram til via Kabbalah numerologi blant annet og mener to-statsløsning er historie samt grønt lys for bygging av 7000 boenheter i StorJerusalem,bygging av det tredje tempel,etc

  Hamas Muhammed al-Zahar bemerket: "Trump loves the Jews".

   Men det som skjer er at Trumps "partner",Russland, blir mektigere og mektigere i Midtøsten og torpederer en urgammel strategisk tanke i USA: den som kontrollerer oljepumpene kontrollerer verden.

   Hvem som skal kontrollere er pr.idag ikke avgjort, men Kina har inngått en militærallianse med Iran. Newsblackout i Norway.

   Det er ikke slik som Knut og Petter tror at USA bare kan trekke seg tilbake fra kampen om verdens- råstoffene. Mange av disse er uunnværlige - omtalt som strategiske råvarer - som ingen stormakt kan avstå fra å kjempe for.

  Nå står Japanske styrker i Sudan. Tyskland viser seg opp overalt i Afrika og Arabia.

  Situasjonen før andre verdenskrig var at det ennå eksisterte regioner på jorda som ikke var oppdelt av hegemonimaktene. Sånn er det ikke lenger. Selv på den mest bortgjemte flekk blir det rivalisering mellom maktene. Også i Mali og Burkino Fasso som ingen visste hvor var hen i 1938.

  Vi tar krigen i Syria som i mange år har vært en global krig hvor de fleste store medvirker. Her sier Israel at Irans militære tilstedeværelse i Syria er uakseptabelt. Uakseptabelt!

  Russland og Hizballah samarbeider og Hizballah er ikke lenger en geriljastyrke, men en tungt væpnet hær støttet av Iran. 8000 mann. Men Iran er iferd med å innrullere seg i Shanghai Cooperation organization (SCO) som er ledet av Kina/Russland.

  Det er helt utenkelig at Israel kan ta et militært oppgjør med Iran-Hizballah i Syria uten at Russland blir direkte involvert - som jeg ser det. Og TrumpUSA lanserer en Israel-USA akse i verdenspolitikk.

  Detente - avspenning med Russland - er en likandes tanke mange klamrer seg til, men det er en høytflyvende teori. Hvis flokken av Trumps neocons fremdeles vil dekke bordet for Israel som en utvidet stormakt i Midtøsten, kan Pentagon ikke unngå å støte på Russland. Hvordan skal dette unngås?

   Mona som lar seg veilede mye av Bibelske profetier,bør kunne forestille seg at det blir Israel og USA som går til krig mot Russland i Midtøsten og ikke omvendt.

   Den alt-right bevegelsen som Mons er interessert i er etter mitt skjønn delt i to retninger: pro-zionistiske fraksjoner og anti-zionistiske. I øyeblikket er det full forvirring og kaos i dette miljøet og derfor vil jeg vente litt med å skrive om hva som skjer der.Det er uoversiktelig.

   En ting er sikkert: verden har fått en ny global politisk-ideologisk bevegelse som vil vokse stort i 2017 med valgene i Europa.

  I øyeblikket er det sånn at arbeiderklassene i USA fremdeles tror Trump kan løfte dem fra misere.

   Det tror da ikke jeg. Bestemt og.

 

 

2 liker  
Kommentar #6

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Trump tenker helt annerledes

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
   Det er ikke slik som Knut og Petter tror at USA bare kan trekke seg tilbake fra kampen om verdens- råstoffene. Mange av disse er uunnværlige - omtalt som strategiske råvarer - som ingen stormakt kan avstå fra å kjempe for.

Det er interessante tanker du har Hårstad, men jeg ser det litt annerledes.

Hvilke råstoffer er det USA tenger i Midtøsten? Svaret er, Ingenting!

Trump vil stimulere utvinningen av skiferolje i USA. De er selvforsynt. Det de trenger er mineraler. Hvor finner de det? Jo, i Afrika.

Da jeg var i Burundi sist, før det ble bråk, bygget USA en ny ambassade der, et kjempebygg! Jeg tenkte, i all verden hva skal de med en så stor ambassade, i et så lite land. Burundi har en del mineraler, som gull og uran, men viktigere, det er inngangsporten til Kongo. Kongo har 80% av verdens forekomster av Koltan. Dette mineralet har jeg fortalt om før. For å si det kort, vi er avhengige av dette mineralet for lage elektronikk. Tenk på hvor mange mobiltelefoner som produseres i verden.

Kongo er det landet i verden som har flest FN soldater. Det er en stor trafikk av biler og lastebiler fra FN over grensen mellom Kongo og Burundi. FN biler blir ikke kontrollert på grensen. Bujumbura, hovedstaden i Burundi, ligger bare noen få kilometer fra grensen. Der er det en stor flyplass, og FN har sin egen! Hvorfor skal FN ha en egen flyplass i et så lite land?

Det er USA som har kontroll på FN. De har sikret seg tilgang til det viktigste området i verden når det gjelder mineraler. De har nok mange andre utfartsårer også, som ikke jeg vet om.

Det som er så genialt med dette, er at det foregår i det stille. De slipper å føre noen krig. Jeg tror ikke dette er "common knowledge".

Jeg tror Trump vil se verdien i slike fremgangsmåter. Derfor tror jeg han vil bli merkelig stille på krigsfronten og få mange soldater hjem. Trump er nok mer pragmatisk enn sine forgjengere og dette tror jeg han kan bli mektig populær på internt i USA.

Jeg tror trump mener at aggresjon mut Russland ikke lønner seg. Han vil heller inngå avtaler slik at Russland, slik at de kjemper sammen i kampen mot IS. Da vil han oppnå to store fordeler. Han vil få goodwill hos Russerne, fordi de føler at han er til å stole på, og så får Russland store deler av utgiftene for å bekjempe IS. Bingo!

Det som er viktig å få med seg, er at de nå får en president som tenker heeeelt annerledes. Det kommer til å fungere utmerket for USA......i begynnelsen.....

6 liker  
Kommentar #7

Tom Eivind Koveland

5 innlegg  314 kommentarer

Nå tuller du vel?

Publisert nesten 5 år siden

Usa overlater ikke atomvåpen til de gale tyrkerne, langt ifra. Og Trump kommer ikke til å starte nye kriger. Hvis et natoland blir angrepet og landet yter sin andel av utgiftene til nato, kan det stille seg annerledes. At alle de gale islamistiske lederne i landene sør for Middelhavet starter en og annen krig kan jo tenkes, men da skal vi holde oss langt unna. 

Kommentar #8

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Kobolt og enevelde.

Publisert nesten 5 år siden

Petter: det var vel ikke tilsiktet fra din side, men det du skriver demonstrerer mine oppfatninger om kampen om strategiske råvarer: Koboltproblemet.

Du glemmer bort hovedpoenget at såfremt USA skulle trekke seg hjemover fra disse råvareforekomstene vil jo andre rivaler så som Japan,Tyskland,Kina,Russland, etc rykke inn i vakuumet og bli styrket av det. Å ha kontroll på strategiske råvarer er å kontroillere verdensøkonomien.

Du skriver også som om du tror driften av USA er en slags enmannsjobb,at Trump var en slags gammeldags russisk tsar.

  Hvis du fyller opp et UD med de ville krigsgale neo-connene som hater Russland og Pentagon med andre amerikanske tullingtyper som elsker krig,ja da kan det ikke bli noe annet.

   Det aller beste jeg har lest om Trump-regimet kom fra en Ahmed Jazbhay på webben crescent.icit-digital.org ikveld: "Thank you America for voting Trump."

   Jazbhay er av den oppfatning at Trump-administrasjonen i aksjon vil fjerne enhver illusjon rundt de amerikanske mytologiene om rettferd,frigjøring og demokrati og få millioner til å se allting med nye øyne. En massiv oppvåkning. Utilsiktet.

   Palestinske Ramzy Baroud er også ute med en melding om at "The ongoing war on Palestinian rights and aspirations will also linger." (dissidentvoice.org ) 23 november.

   Men,Petter,allerede før påske 2017 vil vi se hvordan dette utvikler seg. Jeg har tidligere-sannsynligvis helt forgjeves- bedt den norske eliten sette opp et norsk-nasjonalt forsvar mot Trumps USA. Ingen vil bli spart.

1 liker  
Kommentar #9

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Du misforstår meg

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.

Petter: det var vel ikke tilsiktet fra din side, men det du skriver demonstrerer mine oppfatninger om kampen om strategiske råvarer: Koboltproblemet.

Du glemmer bort hovedpoenget at såfremt USA skulle trekke seg hjemover fra disse råvareforekomstene vil jo andre rivaler så som Japan,Tyskland,Kina,Russland, etc rykke inn i vakuumet og bli styrket av det. Å ha kontroll på strategiske råvarer er å kontroillere verdensøkonomien.

Først, dette har ingenting med grunnstoffet kobolt å gjøre. Jeg snakker om coltan (det staves ikke Koltan, slik jeg trodde). Det er et mineral som inneholder grunnstoffet tantal. Tantal er meget viktig i elektronikkproduksjon. Prisen for coltan er for tiden over 4.000Kr. pr kilo! Jeg tror jeg skal begynne å grave litt på mine eiendommer i Kongo:-)

Det var noe av dette som var med på å ødelegge Kongo. Barna sluttet å gå på skolen. De fikk $100 for en neve med coltan. Hvem vil gå på skole da? Så var det noen soldater som oppdaget dette. De ranet barna og brukte pengene til våpen og andre ting.

USA vil ikke trekke seg hjemover fra disse områdene. Hvorfor skulle de det? De er ikke i krig der. De har ingen styrker der. Det foregår i det stille ved bruk av FN.

3 liker  
Kommentar #10

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Jeg merker meg det:-)

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Men,Petter,allerede før påske 2017 vil vi se hvordan dette utvikler seg. Jeg har tidligere-sannsynligvis helt forgjeves- bedt den norske eliten sette opp et norsk-nasjonalt forsvar mot Trumps USA. Ingen vil bli spart.

Der er vi helt uenige. Dette har jeg ingen tro på. Norge kommer fortsatt til å være godt alliert med USA.

Jeg gleder meg til påske:-)

 

1 liker  
Kommentar #11

Gunnar Søyland

18 innlegg  2558 kommentarer

Ta deg et lynkurs i kjemi, Hårstad

Publisert nesten 5 år siden

Farer du like raskt over alt du leser på nettet?

Minaeralet Coltan som brukes i produksjon av microchips inneholder det metalliske grunnstoffet Tantal, kjemisk tegn Ta, har absolutt ingenting med grunnstoffet Cobolt, kjemisk tegn Co, å gjøre.


2 liker  
Kommentar #12

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Ikke viktig.

Publisert nesten 5 år siden

Petter: Coltan-Tantal-uran-kobolt etc etc - det spiller ingen rolle i debatten vår om krigen om de strategiske råvarene.

   Og: i NatoTyrkia finnes det allerede flere hundre atomvåpen rundt om. Hvis gale Erdogan vil tilslutte seg Kina/Russland,noe han truer med,vil han selvfølgelig sørge for først og gjemme vekk disse atomvåpnene fra et Nato-inngrep.

  Da kan han som et nytt medlem av SCO framstå som likeverdig med Kina og Russland som global makt. Hans hær er jo enorm,rundt 6-700 000.

1 liker  
Kommentar #13

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Les hva jeg skriver.

Publisert nesten 5 år siden

Petter: jeg har da aldri skrevet noe sted at Norge kommer til å bryte allianse med USA. Det er noe helt annet enn at jeg forsøker å si at det er realpolitisk mulig å legge seg på en europeisk linje: Steinmeier i Tyskland,Italia,Visegradstatene,Frankrike som vil ha en reset med Russland innen Nato. Der skulle vi vært istedet for å koke masse illusjoner om Trump-regimet.

 Søyland kjenner jeg som en klok person, men jeg hører heller på han som politisk analytiker enn kjemilærer som er et tredjerangs problem i denne debatten. Som 73 åring skjer det slike saker oppi hodets kjemiske avdelinger. Beklager til puristene.

1 liker  
Kommentar #14

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Enig og uenig

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.

Petter: Coltan-Tantal-uran-kobolt etc etc - det spiller ingen rolle i debatten vår om krigen om de strategiske råvarene.

   Og: i NatoTyrkia finnes det allerede flere hundre atomvåpen rundt om. Hvis gale Erdogan vil tilslutte seg Kina/Russland,noe han truer med,vil han selvfølgelig sørge for først og gjemme vekk disse atomvåpnene fra et Nato-inngrep.

  Da kan han som et nytt medlem av SCO framstå som likeverdig med Kina og Russland som global makt. Hans hær er jo enorm,rundt 6-700 000.

Jeg er enig i at navnet på mineraler ikke betyr noe i denne sammenheng, men hvis du leser like fort i andre sammenhenger, blir jeg litt betenkt......

Det er ikke tyrkere som styrer atomvåpnene i Tyrkia. Det er amerikanere. Hvis de blir jaget ut, har de helt sikkert effektive metoder for å gjøre disse atomvåpnene ubrukelige på.

4 liker  
Kommentar #15

Gunnar Søyland

18 innlegg  2558 kommentarer

Putin kommer aldri til å gå i varig allianse med Erdogan

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Hvis gale Erdogan vil tilslutte seg Kina/Russland,noe han truer med,vil han selvfølgelig sørge for først og gjemme vekk disse atomvåpnene fra et Nato-inngrep.

Til det sitter russernes århundregamle drøm om å gjenerobre Konstantinopel, det gamle senteret for den orotodokse grenen av kristenheten, alt for dypt i den russiske folkesjelen.

Russland og Tyrkia er gamle arvefiender. Det er ikke for ingenting at korsene på mange russiske katedraler troner over halvmånen, som et et eldgammelt symbol for byen ved Bosporusstredet...

3 liker  
Kommentar #16

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Vel..

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Petter: jeg har da aldri skrevet noe sted at Norge kommer til å bryte allianse med USA. Det er noe helt annet enn at jeg forsøker å si at det er realpolitisk mulig å legge seg på en europeisk linje: Steinmeier i Tyskland,Italia,Visegradstatene,Frankrike som vil ha en reset med Russland innen Nato. Der skulle vi vært istedet for å koke masse illusjoner om Trump-regimet.

Hva mente du da med å si at "Ingen vil bli spart" ?

1 liker  
Kommentar #17

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Maktens episenter.

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Men her fyller Trump opp Pentagon og State Department med fullblods Russerkrigere

Václav Havel, den første  presidenten i den Czekkiske republikk sa at uansett revolusjon og omveltninger i et samfunn ville maktsøkerne og eliten snu kappa etter vinden og søke seg mot maktens episenter. 

Dette så Havel nærmest som en naturlov, og det kan jo også være en faktor i de amerikanske omveltningene. Så kan man jo håpe at noen av dem virkelig snur kappa etter den vinden Trump har blåst opp  for fortsatt å kunne nyte maktens sødme.

 

1 liker  
Kommentar #18

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Allianser

Publisert nesten 5 år siden

Søyland og andre her må belage seg på det uventende og ikke hakke med tradisjonelle oppfatninger.

  Ingen i Europa kunne forutse Stalin-Hitler pakten som varte i 22 måneder.

  Når Erdogan snuser på pakt med Russland-Kina,kan det være for at han ser muligheten bedre her til å smugle inn sine trojanske islamistiske hester i SentralAsia - for det nye Ottomanske Kalifatet.

  Israel og SaudiArabia er nå allierte: zionister og wahhabister. Hvem skulle trodd det, men dette er frambrakt av Irans oppstigning til regionmakt nr. 1.

  Skal man tro kilder i Midtøsten befinner også marxistiske PKK og Israel seg i en allianse.

   Machiavellis sentralitet.

   Italia på Machiavellis tid besto av fyrstedømmer som lå i evig krig med hverandre. Den unge mannen fra Firenze startet som budbringer og diplomat og skjønte fort at alle fyrstedømmene jobbet med å utsmarte og bedra hverandre,skiftet allianser like fort som skjorter om nødvendig. "Ord er masker" skrev Machiavelli.

   Ikke bare Midtøsten men den nåværende verdenssituasjonen er Machiavelliansk.

  Strukturen fra 1949 er at USA styrer Europa via Nato. Hvis USA mister grepet på Europa,er USA ikke great again, men en middelstor makt. Derfor vil "Ingen bli spart" når USA vil ha sine vasallstater til å opptre,handle på sine premisser i verdenspolitikk.

  Før valgkampen startet i USA var Frankrike veldig amerikansk. Nå arbeider Paris med å danne en europeisk blokk som skal stoppe Natos krigsforberedelser mot Russland. Baltikum og Svartehavet.

   Det vil ikke gå lang tid før USA går inn på den europeiske arenaen og straffer de statene som truer deres hegemoni i Europa. Det vil skje allerede i 2017.

   Daniel Ganser: Natos Secret Armies. Operation Gladio and terrorism in Western Europe. 2005

    Illegale kriger: 2016.

 

 

Kommentar #19

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Overaskelser.

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Det vil ikke gå lang tid før USA går inn på den europeiske arenaen og straffer de statene som truer deres hegemoni i Europa. Det vil skje allerede i 2017.

Det er en rimelig spådom etter det verdensbilde og situasjon vi har i dag og har hatt lenge, Jan.

Samtidig refererer du en rekke store og uventede overaskelser i det globale spillet. Mange fler kunne nevnes: Sovjetunionens, Warsavapaktens og Murens fall. Brexit og Trumps valgseire osv. Svært få forutså noen av dem.

Slike overaskelser med store konsekvenser ingen har forventet  må man være forberedt på fortsatt vil kunne inntreffe.

Personlig ser jeg det derfor ofte som en brist i dine analyser at du ikke tar høyde for overaskelse av det omfang som du selv beskriver og understreker. Formelen er kanskje "slik det ser ut nå."

1 liker  
Kommentar #20

Petter Kvinlaug

190 innlegg  5335 kommentarer

Endringer

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Søyland og andre her må belage seg på det uventende og ikke hakke med tradisjonelle oppfatninger.

Jeg mener du er for opptatt av at USA vil angripe Russland, Hårstad. Jeg tror ikke det er tilfellet. Den jevne amerikaner bryr seg ikke så mye om utlandet. Det de ser på er hvordan det er i USA. Dette vet Trump veldig godt. Når han sier "Make America great again" tenker han på selvfølelsen til amerikanerne og den går på levestandarden i USA og at de ikke føler seg direkte truet av noen. De bryr seg ikke om Europa eller Midtøsten. Vi legger noe helt annet i dette begrepet og tror at amerikanerne vil ha verdensherredømme. Det er ikke tilfellet.

Jeg tror Trump vil kjøre en utenrikspolitikk som gagner USA best økonomisk. Det betyr at han vil unngå å krige, for det er dyrt, som du har vært inne på mange ganger. Trump vil ha avtaler og tenke business. Hvis han gir Krim til Russland vil han få goodwill hos Putin og gode muligheter for å inngå gunstige avtaler. Så er spørsmålet da hvor mye makt Trump vil få. Vil kongressen være med på dette? Det gjenstår å se.

1 liker  
Kommentar #21

Gunnar Søyland

18 innlegg  2558 kommentarer

Hva var det jeg skrev, da?

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.

Søyland og andre her må belage seg på det uventende og ikke hakke med tradisjonelle oppfatninger.

  Ingen i Europa kunne forutse Stalin-Hitler pakten som varte i 22 måneder.

VARIG allianse mellom Putin og Erdogan.

Og så kommer du trekkende med alliansen mellom Hitler og Stalin, som varte i 22 måneder?

22 måneder kan vel knapt kalles noen varig allianse...

Kommentar #22

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Er dette riktig?

Publisert nesten 5 år siden

Jeg kan ikke skjønne det,Mons, at jeg ikke tar høyde for overraskelser. I alle de årene jeg har skrevet på VD har jeg forsøkt å peke på nye trekk av utviklingen og si at folk må ikke sovne i den forestillingen at verden er som den var ifjor.

Kort: jeg har slåss for bevegelse i tenkning og ikke størknet smør fra provinsen.

   En hadde kommet mye lenger i forståelse av samtiden om en fokuserte på økonomi og militære handlinger istedet for å interessere seg for sinnet til politikere.

  Viktig å forstå nå:

Under Trump skal US Army økes med 90 000 personell.

40 nye skip skal bygges slik at det blir 350 warships.

Rudy Giuliani: "At 350,China cant match us in the Pacific."

Har du hørt noe så dumt i hele ditt liv?

 

2 liker  
Kommentar #23

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Varig allianse?

Publisert nesten 5 år siden

Kanskje Stalin-Hitler pakten ikke var noen "varig allianse",Søyland,men akkurat i øyeblikket ser jeg ikke så mye av det, men taktiske allianser av temporær varighet.

Den euro-atlantiske alliansen har vel også sett sine siste år. 

Kommentar #24

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Interessant.

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Den euro-atlantiske alliansen har vel også sett sine siste år. 

Kunne du utdype dette litt? 

Kommentar #25

Arnt Folgerø

12 innlegg  247 kommentarer

Ganser

Publisert nesten 5 år siden

Det er flere syn på Gansers arbeid, noe som muligens er vedt å ta med seg selv om disse andre synspunktene ser ut til å rpresentere atablissementet:

NATO's Secret Armies
In 2004 Ganser published the book, NATO's Secret Armies: Ganser states that Gladio units were in close cooperation with NATO and the CIA and that Gladio in Italy was responsible for terrorist attacks against the Italian civilian population.[5]

Peer Henrik Hansen, a scholar at Roskilde University, wrote two scathing criticisms of the book for the International Journal of Intelligence and Counterintelligence and the Journal of Intelligence History, describing Ganser's work as "a journalistic book with a big spoonful of conspiracy theories" that "fails to present proof of and an in-depth explanation of the claimed conspiracy between USA, CIA, NATO and the European countries." Hansen also criticized Ganser for basing his "claim of the big conspiracy" on the US Army Field Manual 30-31B, which members of the intelligence community claim is just a 'Cold War era hoax document.'[6][7] Hayden Peake's book review Intelligence in Recent Public Literature describes: "Ganser fails to document his thesis that the CIA, MI6, and NATO and its friends turned GLADIO into a terrorist organization."[8] Philip HJ Davies of the Brunel University Centre for Intelligence and Security Studies likewise concludes that the book is "marred by imagined conspiracies, exaggerated notions of the scale and impact of covert activities, misunderstandings of the management and coordination of operations within and between national governments, and... an almost complete failure to place the actions and decisions in question in the appropriate historical context." According to Davies, "The underlying problem is that Ganser has not really undertaken the most basic necessary research to be able to discuss covert action and special operations effectively."[9] Olav Riste of the Norwegian Institute for Defence Studies, writing for the journal Intelligence and National Security, mentions several instances where his own research on the stay-behind network in Norway was twisted by Ganser and concludes that "A detailed refutation of the many unfounded allegations that Ganser accepts as historical findings would fill an entire book."[10] In a later joint article with Leopoldo Nuti of the University of Rome, the two concluded that the book's "ambitious conclusions do not seem to be entirely corroborated by a sound evaluation of the sources available."[11]

Lawrence Kaplan wrote a mixed review commending Ganser for making "heroic efforts to tease out the many strands that connect this interlocking right-wing conspiracy", but also arguing that "Connecting the dots between terrorist organizations in NATO countries and a master plan centred in NATO's military headquarters requires a stretch of facts that Ganser cannot manage." Kaplan believes that some of Ganser's conspiracy theories "may be correct", but that "they do damage to the book's credibility."[12] In a mostly positive review for the journal Cold War History, Beatrice Heuser praises Ganser's "fascinating study" while also noting that "It would definitely have improved the work if Ganser had used a less polemical tone, and had occasionally conceded that the Soviet Empire was by no means nicer."[13] Security analyst John Prados writes "Ganser, the principal analyst of Gladio, presents evidence across many nations that Gladio networks amounted to anti-democratic elements in their own societies."[14]

The U.S. State Department stated in 2006 that Ganser had been taken in by long-discredited Cold-War era disinformation and "fooled by the forgery". In an article about the Gladio/stay-behind networks and US Army Field Manual 30-31B they stated, "Ganser treats the forgery as if it was a genuine document in his 2005 book on “stay behind” networks, Secret Armies: Operation Gladio and Terrorism in Western Europe and includes it as a key document on his Web site on the book.[15]

Kommentar #26

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Tyskland-USA

Publisert nesten 5 år siden

Takk til Folgerø for divergerende syn på Daniele Gansers arbeid. Her åpnes opp et stort terreng som jeg ikke er istand til å forske i nå. La meg bare si at Ganser nettopp har kommet med en ny bok som jeg har skaffet meg på tysk: Illegale Kriege.

  Den handler om samtidskrigene fra Afghanistan-Irak til Syria som jeg selv har skrevet mye om. Kan ikke si noe annet enn at jeg finner 2016-boka hans formidabel og anbefaler den til enhver.

    Så var det Mons som gjerne ville ha mere tanker om de europeisk-amerikanske relasjonene som jeg også har skrevet mye om.

   Etter at nazismen ble nedkjempet satte USA opp en rekke militære baser i Tyskland og bygget opp en ny politisk elite som var hundre prosent loyale til Washington - lenge.

  Først med Willy Brandt og Egon Bahr kom det en Ostwendung i tysk utenrikspolitikk som USA ikke likte.

  Går vi enda lenger tilbake i tid,til 1922 hadde vi Rapallo-avtalen som offisielt tok sikte på et økonomisk samarbeid med Russland,men som var et hemmelig samarbeid mellom Reichswehr og Røde Armeen som varte til 1933. Militært sett kom Hitler til dekket bord.

  Dette gjenspeilte det faktum at i hundreår og fram til idag,er det en fraksjon av den tyske eliten som mener at Tysklands "Tor zur Weltmacht" ligger i en allianse med Russland.

  I moderne tid er det Gerhard Schrøder som er Østvendingens offisielle ansikt, men også Hofer fra Bayern,valfarter gjerne til Moskva og sier at vi må få slutt på dette amerikanske overherredømme over Tyskland.

  Når amerikanske CIA/NSA hadde tidenes overvåkningsskandale AV ALL TYSK ELITE for få år tilbake,skyldes dette redselen for at Tyskland skulle rive seg løs fra USA og lage en akse som gikk slik: Berlin-Moskva-Teheran.

  I januar 2014 var det da mange pompøse stormøter i Tyskland hvor man høytidelig erklærte at den tyske tilbakeholdenheten i WELTPOLITIK var over. Forsvarsminister Ursula von Leyen la fram et opprustningsprogram som dengang var enormt, noe som idag sikter på 60 milliarder Euro.

   Tyskland ønsker å være overalt i Afrika og Arabia hvor det finnes strategiske råvarer,noe som naturligvis pakkes inn i humanistiske honnørord om sikkerhet og terrorismus,etc

   Stor usikkerhet hersker nå i tysk politikk. En merker seg at Trump forlanger at Nato-statene skal bidra med 2% av GNP til militæret. Dette vil Tyskland følge for det overenstemmer med deres egne ambisjoner om på sikt å ta lederskapet i en EUROHÆR som omfatter hele EU-blokken.

  USA er ikke interessert i noen Eurohær. Nato er deres redskap til å holde vasallene disiplinert.

  Men da Tysk økonomi er ekstremt eksportorientert kan ikke Berlin følge påbud om handelspolitisk "nasjonalisme" a la Trumps verbale utsagn.

  Under verbale fikenblad om loyalitet til USA vil nå Tyskland gjøre store praktiske anstrengelser  for å ta seg fram på verdensarenaen som en selvstendig stormakt som leder Europa.

  Sånt blir det bråk av og her anbefales Ganser stadig vekk fra meg. Du vet kanskje hvordan det gikk med Deutsche Bank-sjefen som yppet seg? Fikk et kort liv.

 

 

 

 

 

6 liker  
Kommentar #27

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Travle Ukronazier.

Publisert nesten 5 år siden
Petter Kvinlaug. Gå til den siterte teksten.
Hvis han gir Krim til Russland vil han få goodwill hos Putin og gode muligheter for å inngå gunstige avtaler. Så er spørsmålet da hvor mye makt Trump vil få. Vil kongressen være med på dette? Det gjenstår å se.

Ukronaziene frykter det du er inne på. De trapper nå opp provokasjonene mot Russland. Det siste er at to soldater fra den russiske hæren som tjenestegjorde på Krim ble narret til grensen mot Ukraina, kidnappet og banket opp. Deretter ble de ført til Kiev og tiltalt for foræderi. Soldatene som er fra Krim tjenestegjorde i den Ukrainske hæren der, men gikk over til den russiske  hæren etter Krims gjenforening med Russland. De ble narret til grensen med løfter om at de skulle få dokumentasjon på skolering i den ukrainske hæren.

 Russerene svarer kun verbalt, biter ikke på agnet,men holder seg i ro. Putin samler på eksempler og dokumentasjon på Ukronazienes provokasjoner for å bruke det ved en egnet anledning hevder enkelte kommentatorer. Putin er dyktig på timing. Og han vet hva motaksjoner ville føre til.

Men  Nuland og Porosjenko har det travelt med å fullføre sitt prosjekt. Det blir spennende å følge Ukrainakrisen frem til Trumps eventuelle innsettelse og se hvor langt man går. Her er det eksplosivt.

Kommentar #28

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Overaskelser II.

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
Så var det Mons som gjerne ville ha mere tanker om de europeisk-amerikanske relasjonene som jeg også har skrevet mye om.

Takk til Jan for grundig oppsumering. Dette er jo ting du har skrevet om mange ganger, fortsatt interessant og lærerikt. 

 Men det kunne jo tenkes at vi også i denne sammenhengen fikk overaskelser. En overaskelse på linje med Sovjets glasnost, murens fall og  alliansen Israel - Saudiarabia. En overaskelse heller ikke du hadde kunnet tenke deg. 

 F.eks. en overaskelse i retning av at amerikanerne revurderte sin globale politikk og avviklet sin imperidrøm, sin intervensjonspolitikk, sin rolle som verdenspoliti, sin eksepsjonalisme, sin ambisjon om å kontrollere hele planeten. osv. At man fant ut at det blir for dyrt, at det utarmer USA, at den multipolare verden er en realitet. At man beveget seg mer i retning av en erkjennelse av at kulturer, nasjoner og mennesker er ulike og utvikler seg på egne premisser og i sitt eget tempo. 

 At man bestemmer seg for å drive handel og samarbeide også med stater man ikke liker. En overgang til mer fredelig internasjonal konkurranse regulert av omforente regler vedtatt i FN.

 Jeg vil anta at de Europeiske vasallstatene også er en klamp om foten for USA, ikke minst økonomisk og at USA kanskje så seg tjent med nettopp det du påpeker, at Europa river seg løs med Tyskland i spissen og  står mer på egne ben og selv tar ansvar for sin egen sikkerhet. Dette ville tross alt lette USA’s totale økonomiske situasjon og frigjøre midler til å «Make America great again.» For når man ser på dagens situasjon internt i USA er den preget av sosialt og materiellt forfall og ikke spesielt «great».

Jeg ser jo at dette virker svært usannsynlig, noe jeg regner med du er enig i :-) Ihvertfall på kort sikt. Men det var disse overaskelsene som ingen hadde tenkt seg da? Det er vel slik jeg lurer på om du kan formulere deg vel kategorisk om fremtiden.

 Nå regner jeg med at du mener jeg bedriver ønsketenkning, og det har du selvsagt helt rett i. Fra min side er dette først og fremst ment som et eksempel på uventede overaskelser. Men det kan være utallige andre muligheter. Den dyktigste analytiker etter min formening er den som er mest åpen for og ser den «utenkelige» overaskelsen komme.

1 liker  
Kommentar #29

Jan Hårstad

1125 innlegg  2300 kommentarer

Momento del verdad.

Publisert nesten 5 år siden

   Jeg vet ikke om du har vært på tyrefekting,Mons, men det som skjer når tyren instinktivt forstår at den skal dø - momento del verdad - er at den produserer overraskelser,det uventede. Det er her matadorene dør.

   USA befinner seg i momento del verdad og vil produsere det uventede.Men neppe i den retning du tenker som er frakoblet økonomiske regnestykker for USA som kan gi oss noen holdepunkter for i vilken retning overraskelsene kommer.

   Den største inntektskilden i USA er salg av våpen. Kriger hvor USA ikke taper mange soldater,er nødvendig for krigsindustrien. Allerede nå har Trump bebudet bygging av krigsskip for å få fart i det militærindustrielle komplekset som er aksen i USA-økonomien.

  For å unngå foodriots og borgerkrig må Trump fort skaffe fram penger til rustbeltene og til tredje-verden-USA. Han befinner seg i det som i sjakken heter ZUGZWANG. Han har ikke så mange trekk-muligheter som du ser rikt av. Å få satt Nato-statene til å blø i en krig mot Russland mens USA selger våpen,kan være ett av få mulige trekk han har.

   Så var det da Betsy DeVos som skal bli education minister. Jeg har rukket å lese nok om henne i mitt liv og skal avstå fra videre studier.

En moderat saklig artikkel på wsws.org og en raljerende på Veterans Today. Dette er Momento del Verdad-USA i full utfoldelse,den totale surrealisme som vi kan vente oss permanente groteske overraskelser fra.

   Keep fasten seat belts.

3 liker  
Kommentar #30

Mons Henrik Slagsvold

160 innlegg  2436 kommentarer

Flott metafor.

Publisert nesten 5 år siden
Jan Hårstad. Gå til den siterte teksten.
det som skjer når tyren instinktivt forstår at den skal dø - momento del verdad - er at den produserer overraskelser,det uventede. Det er her matadorene dør.

En glitrende fin metafor du hadde der!

Er enig med deg i at den amerikanske våpenindustrien og avhengighet av produksjon, salg og forbruk av våpen legger store begrensninger på USA's frihet til å velge kurs.

Ser på UNZ at en kommentator spår at Trump vil starte en "avledende" krig.

Mest leste siste måned

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere