Han [Farhan Shah] mener at det er grunnleggende problemer i den formen islam som religion har fått. Shah anser Koranen som en hellig bok som inneholder Guds ord, men er skeptisk til mange av de eksisterende tolkningene av den.
– Det er selvinnlysende at den tradisjonelle fortolkningsmetodologien er inadekvat, og hindrer muslimene i å finne kreative løsninger på moderne praktiske forhold, sier Shah.
Han mener at islam har størknet [blant annet] på grunn av en kanonisering av hadith-litteraturen (utsagn og eksempler fra profeten Muhammads liv) der Koranen i praksis har blitt tilsidesatt. Shah mener dette er grunnen til at mange muslimske praksiser i dag er preget av diskriminering, kvinners dårlige posisjon i muslimske samfunn og et betent forhold til blasfemi og apostasi. Shah mener en kreativ, humanistisk nylesning av Koranen er løsningen for å finne frem til islams sanne budskap og at dette kan være starten på en prosess for å lindre de negative effektene av århundrer med vranglesning.
– Islams basale formål består i å løse menneskehetens praktiske og reelle problemer», sier han. – Dette er direkte relatert til etablering av et rettferdig og konstruktivt system, som gagner menneskeheten i sin totalitet.
Shah mener mange muslimer misforstår begrepet islamkritikk og blander det med en fornektelse av religion. For ham er islamkritikk en grunnleggende del i å forstå religionen korrekt, fordi det alltid vil være et skille mellom:
– Guds ord på den ene siden og menneskelig forståelse av Guds ord på den annen.
Uten kritisk refleksjon mener Shah at mennesker alltid vil stå i fare for å ende opp med fastlåste forståelser av islam der enkelte maktpersoner vil beskytte seg selv mot ekstern kritikk ved å referere til guds evige påbud. Således er kritikk helt nødvendig for Shah om man skal unngå at mennesker erstatter gud med seg selv under pretensjonen om å være forvalteren av den eneste sanne forståelse av den hellige teksten.
Først publisert på http://religioner.no/hva-kjennetegner-god-religionskritikk/