Verdidebatt

Gud er ikke Gud

Pinsens Gud er den treenige Gud; Faderen, Sønnen og Helligånden. Derfor er mennesket guddommelig.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Påsketidens siste søndag før pinseforberedelsen er temaet Jesu bønn i Joh 17 som øversteprest. Overskriften i Bibelselskapets oversettelse er «Jesus ber for sine». Det treffer ikke rett!

Den hellige Ånd i Johannes 17

Utgangspunktet er Joh 14,17 om Den hellige Ånd: Dere kjenner talsmannen, for han blir hos dere og i dere.

Kortfattet referert fra Joh 17: Gi meg herlighet, så jeg kan herliggjøre deg. Ja, allerede har jeg herliggjort deg på jorden. Gi meg herlighet, så mine kan kjenne deg, og de kan vite at det er du som har sendt meg, og at alt de får, er fra deg

Alt mitt, er ditt, og det som er ditt, er mitt; og jeg er blitt herliggjort gjennom de mennesker som du ga meg, 17,10.

Vi er ett. Du i meg, og jeg i deg. Også mennesker skal være i oss og være ett. Da vil verden tro at du har sendt meg. Herligheten fra deg skal også gis videre til dem, slik at de blir ett: jeg i dem og du i meg, og slik blir de ett (v. 23), og verden skal skjønne det. Du har gitt meg dem, og slik skal de skjønne min herlighet. De skal skjønne at jeg er fra deg, og derfor vil både jeg og din kjærlighet til meg være i dem.

14,16-20: «... jeg vil be min Far, og han skal gi dere en annen talsmann (Den hellige Ånd), som skal være hos dere for alltid... dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. 18 … Jeg kommer til dere. 19 ... dere skal se meg, for jeg lever, og dere skal også leve. 20 Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere».

Dialog

Ikke bare Jesu bønn for sine er tema Joh 17, men enda mer Jesu lovsang til Far og bønn til Far om seg selv, Vi får oppleve Jesu forhold til sin Far, jf. v.1-8. Alt som Jesus er, har og gjør, er fra Far. Noe annet er umulig. Og bare slik kan han gi tilbake noe til Far. Den kontinuerlige kommunikasjon mellom de to, der de gir hverandre, og de får tilbake fra hverandre noe enda større. Far er herlig og gir sin Sønn herlighet, Og nettopp fordi Far herliggjør sin Sønn, herliggjør Sønnen sin Far og viser ham for mennesker. Både samarbeidspartnere og mål er Sønnen, Far og mennesket.

Når Jesus fra v. 9 av ber for mennesker, er det fordi de er gitt ham av Gud. Alt som er Jesus sitt, er også Gud sitt, og vice versa. Og når mennesker hører Far til, gjør det at Sønnen blir herliggjort. "Alt mitt er ditt, og det som er ditt, er mitt, og jeg blir herliggjort gjennom dem» (v.10).

Treenighetens guddommeliggjørelse

I siste del av kapittel 17 fra v. 20 av ber Jesus for de som kommer til tro. Her setter han ord på Guds treenighet. Han gir mennesket en posisjon i treenigheten!! «Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg» (v.21). Hvordan kan Sønnen si dette? Er mennesket med i treenigheten? Ja, på det vis at den tredje guddom, Helligånden, ber for dem og er deres talsmann.. Den som tror har alltid Helligånden rundt seg (14,17). Mennesket er guddommelig.

Summa summarum

«Jeg har gjort ditt navn kjent for dem og skal fortsatt gjøre det, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem» (v.26). Gud er den treenige Gud.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt