Verdidebatt

Torino-kledet - der tro og vitenskap møtes

Jostein Andreassen og Oddvar Søvik har skrevet en meget interessant liten bok om «Mysteriet, oppdagelsene og budskapet i verdens mest utforskede objekt», nemlig likkledet i Torino. Det er gode grunner til å tro at dette kan ha vært Jesu likklede.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

De fleste har hørt om likkledet i Torino, også kjent som Torino-kledet. Dette er et tøystykke av lin som har vært brukt som likklede for en korsfestet mann. Alternativt kan det være en ekstremt forseggjort forfalskning som noen har fått til å se ut som det har vært brukt til å svøpe liket av en korsfestet mann.

For min egen del mistet jeg interessen for Torino-kledet i 1988. Da ble det nemlig, basert på C14-analyser, slått fast at kledet kunne dateres til en gang mellom 1260 og 1390, altså mer enn tusen år for ungt til å kunne ha vært brukt som likklede for Jesus. Case closed, trodde jeg.

Forfatterne Jostein Andreassen og Oddvar Søvik kan imidlertid fortelle oss noe som verdenspressen ikke har vært like ivrig på å slå opp som dateringsresultatene fra 1988, nemlig at nyere granskning viser at nevnte C14-datering er mer eller mindre verdiløs. Hvorfor det? Fordi analysene ble utført på små tøybiter som var hentet fra et stykke på likkledet som var blitt påsydd mange år etter at det opprinnelig ble brukt. Hvordan kunne en slik brøler være mulig? Fordi reparasjonen av den aktuelle skaden på likkledet var utført av usedvanlig dyktige håndtverkere - såpass dyktige at det hele er mer eller mindre umulig å oppdage med det blotte øye.

Andreassen og Søvik har interessert seg for Torino-kledet i mange år, og de ser ut til å være godt oppdatert hva gjelder relevant litteratur og forskningsresultater. De legger frem en rekke interessante momenter, blant annet at det er gode, vitenskapelige grunner for

  • å avise at likkledet kan være en forfalskning,
  • å tro at likkledet opprinnelig er fra Palestina,
  • å tro at likkledet er ca to tusen år gammelt,
  • å tro at likkledet faktisk har vært brukt til å svøpe likete av en korsfestet, tornekronet og pisket mann på ca 35 år,
  • å tro at likkledet ikke kan ha vært brukt til å svøpe den korsfestede og døde mannen mer enn drøyt tretti timer (ellers ville ikke avtrykket av den døde kunne ha blitt såpass tydelig).

Boken er billig, liten og lettlest, men inneholder likevel en rekke opplysninger som jeg vil tro de færreste kjenner til fra før. Boken gir også referanser til videre lesning (både på norsk og engelsk) for den som vil gå dypere i materien.

Her er bokens hjemmeside:

La det også være nevnt at Atle Ottesen Søvik (professor på MF, sønn av Oddvar Søvik, og aktiv VD-skribent) etter lange og grundige undersøkelser skiftet mening om Torino-kledet, og kom til den konklusjon at det mest sannsynlig er ekte. Han har publisert sine funn og konklusjoner i artikkelen «Likkledet i Torino – en kritisk vurdering», i Teologisk tidsskrift.

Det er verdt å merke seg at også den profilerte 'mythbuster' Bjørn Are Davidsen har engasjert seg her, se hans artikkel «Likkledet i flere deler»:

La det til slutt være nevnt at jeg personlig ikke er opptatt av om forskerne hittil har klart å fremsette gode eller ikke fullt så gode hypoteser om hvordan i all verden det kan ha seg at en korsfestet mann som ligger innsvøpt et døgn eller to skal avsette et slags fotografisk avtrykk på likkledet sitt. For eksempel har noen spekulert i om et jordskjelv kan ha frigjort nøytrinoer, som kan ha påvirket det som skjedde (se nrk.no-artikkel nedenfor). Det kan selvsagt være spennende og interessant å spekulere på denslags, men sistnevnte hypotese virker en smule far-fetched, spør du meg. Mitt råd er at man enn så lenge ikke legger vekt på slike ting.

Til slutt et par referanser for videre lesning:

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt