Verdidebatt

På landevei og dampskibsbrygge i 1935

Oslo bispedømme omfattet i 1935 begge sidene av Oslofjorden. Tunsberg og Borg bispedømmer ble opprettet senere. Bispedømmerådene hadde den gang fem medlemmer, det var tre leke, en prest og biskopen (formann). Her er et opprop til menighetene i 1935:

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Til Menighetsrådene i Oslo Bispedømme!

Det er rettet en henvendelse til Oslo bispedømmeråd i anledning den overhåndtagende frihet i klæsdrakt som er en følge av tidens former for badeliv. Det som det særlig klages over er, at det er nu blitt ganske almindelig å se kvinner og menn optre i badedrakt på offentlig vei, i byenes gater, på brygger og stasjoner, ja endog i forretninger og på restauranter.

Det er særlig folk fra Oslo som finner å kunne tillate sig snart sagt alt mulig i den retning, når de om sommeren søker ut til sjøen. Men småbyens befolkning og landsungdommen har lett for å bli revet med ved det eksempel som utgår fra de større steder.

At den her nevnte optreden må ha sine uheldige virkninger, skulde synes selvsagt. Begrepene sømmelig og usømmelig blandes sammen. Blygsel og fintfølelse forsvinner.  Og en ny og fremmedartet ånd trenger seg inn blandt unge og eldre. Når man ferdes på steder, hvor badegjester opptreder I større mengde, da har man inntrykk av at generthet er et ukjent begrep.  Mange optrer hvor som helst med et minimum av klær på, og kan ikke tenke sig at det er andre som føler sig ille berørt ved å måtte ferdes iblandt dem. De synes tvert imot ofte å ville kjekke sig som herolder for nye moter.

Det er allikevel en kjensgjerning at deres tall er stort,  som mener at badedrakten hører hjemme på badestranden, og kun der, og som forarges - og med full rett - over å se den benyttet som daglig antrekk på landevei og dampskibsbrygge. Det gjelder bare om at den opinion som finnes kommer mandig og stolt til orde.

Dette kan skje på følgende måte:

1. Det må for det første være en selvsagt ting at alle som holder på den kristne moral ikke alene selv undlater å gi denne nye form for samvær mellem mennesker sin støtte,  men også gjør alt for å hindre sine barn og unge fra å delta i det.

2. Og ikke bare det. Det må fra handlendes og andres side tydelig vises dem som ikke har takt nok til å innse, hvad der sømmer sig og hvad ikke - at en badedrakt er et antrekk som verken er velsett eller vil bli tålt i butikker eller på andre steder hvor folk til daglig ferdes fullt påklædd.

3. Vårt politi har sikkert i kraft av gjeldende lov og vedtekt anledning til å hindre enhver utskeielse på dette område, men de kvier sig selvsagt for å gripe inn i en så ømtålig sak,  hvis det føler at det ikke har folkestemningen på sin side.  La derfor ordenens oprettholdere merke at det har støtte i en kraftig opinion,  når de tar fatt på det som støter an mot almindelig sømmelighet.

4. Man bør også søke samarbeide med pressen på de steder det her gjelder.  Det viser sig gang på gang at der hvor avisene tar op en sak,  blir forholdene forandret.

Dersom kirke, presse og de lokale myndigheter i våre kystbyer og bygder stod sammen i denne sak da vilde det sikkert være uråd for representantene for en mere eller mindre nakenkultur å komme nogen vei.

Vi vil herved rette en inntrengende opfordring til alle som har åpent øie for denne sak og som føler ansvar for vårt folk og særlig for dets kjekke ungdom å gjøre sitt til at det herlige friluftsliv, som vår kyst innbyr til, holdes innenfor de grenser som sømmer sig et kultivert samfund, hvor kristen sed og kristen skikk har rådet i århundreder.

Med broderlig hilsen

Oslo bispedømmeråd 1. mars 1935.

Johan Lunde ( formann )

H.  Høeg ( næstformann )

G.  Skagestad

Fr. Wisløff

Tomas Vigeland

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt