Verdidebatt

Hvordan er Norsk kirkehistorie ?

I Romertiden lenge før Kristus var det Keiseren som stod for forvalting av inntekter og utgifter til militær, infrastruktur, rettsystemet mens Paven hadde ansvar for forvaltning til skole, helse og fattigomsorg.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

For at keiseren og paven skulle rendyrke sitt romerske samfunn ble det innført strenge lover når det gjald politikk og religion.  Alle som hadde avvikende politikk / religiøs tro måtte hjemme seg, flykte eller dø.   De avvikende troende ble kalt for kjettere og flyktet utenfor Rommerrikets grenser.  Sydover , Vestover , Østover og Nordover.   Der la de grunnlaget for en ortodoks kirker med sine uttryksformer og tradisjoner.   Deler av Spania, Norde del av de Brittiske øyer, Norge , Sverige , Rusland , India,  Sudan, Eritrea var utenom romerkse pavens inflytelse.

I England var det Kristne helt tilbake til før år 100. Her i Norge hadde vi fra 700 tallet et god samarbeid med nord brittiske kirker som ikke hadde blitt overtatt av den romerske religon.  På Moster var det bare brittiske biskopper.  Våre vikinger reiste hyppig i vesterled og til Myklagard hvor den ortodokse kirkens overhode bodde. I Hamburg satt den Romerske biskop Adam av Bremen og skrev nidviser om våre Konger og kalte dem kjettere fordi de var på den andre siden av det store "skidsma".  På Nordfjordeid ble det produsert høykors og satt opp rundt om kring i landet på "tynne steder" som ble kalt noe med "kors".  Rundt disse korsene kunne legmenn fortelle sine søndagskolehistorier og bed til sin kvitekrist.  Vår konger som var oppdratt i Engelsk eller Russisk ortodoks tro ville ikke nødvendigvis ønske den romerske paves menn velkommen.  Sigurd Jordsalfar reiste til Jerusalem uten å være innom Rom - men var innom i Myklagard og fikk med seg hjem nok til å starte å bygge Nidarosdomen fra patriarken der. Bygget ble desigent med alle hellige matematiske beregningsmodeller og symboler.  Kong Inge sendte avsted Reidar for å bli biskop i dette bispesetet til Konstantinopel - han overlevde ikke turen og isteden kom et følge fra den romerske kirke å insatte biskop Øystein isteden.  Den Romerske kirke var ikke sen om å annerkjenne de ortodokse helgenene  Olav , Halvard og Sunniva som romerske helgener også. Og fra 1152 gikk vi over fra en ortodoks til en romerks katolsk periode i Norsk historie. På den samme tiden ble også de britiske ortodokse systemene romersk katolske.

Har vi noe igjen av denne arven fra den norske ortodokse perioden ca 700--> 1151 ?  Annet enn kjøttfaste med  fisk på onsdag og fredag og en noen stavkirker, kirkeruiner på øde steder?  En innbygd vilje til å tjene sin Gud på sin måte, og klore seg fast til en knaus her og der som en eneboermunk ?   Var solkorsene fra Nordheimsund noe mer enn et landemerker ? ( Bærbare solkors kan brukes som "sekstant" eller et instrument som bestemmer lengde og breddegrader på havet)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt