Lilli Spæren

172

Et usentimentalt møte med en tigger

Publisert: 22. jul 2014

Etter en lang og varm arbeidsdag (uten at jeg rakk å ta pause), går jeg for å vente på bussen. Jeg stikker innom butikken for å kjøpe noe å drikke på, da jeg fornemmer at jeg ikke drakk tilstrekkelig før på dagen.

Utenfor butikken sitter det en middelaldrende dame med et pappkrus på fanget. Hun veiver med armene og snakker tydelig til meg gjennom å riste på koppen sin. Hun vil ha penger. Jeg smiler og trekker på skuldrene og går inn i butikken (jeg har ikke kontanter på meg). Da sier hun halvhøyt og freidig på norsk «Du kommer ut igjen».

På vei inn i butikken angrer jeg på at jeg gikk inn, for jeg må jo ut igjen og gå forbi denne pengeinnkreveren (slik jeg oppfattet det da).

Jeg kjøper en halvliter brus og betaler med kort (ber ikke om å få litt ekstra i kontanter). Tenker at kanskje skal jeg gi henne brusen min, hun er sikkert også tørst, men slår det fra meg.

Jeg går ut av butikken og «pengeinnkreveren» er på meg igjen. Jeg svarer med et litt brydd kroppsspråk og jeg hører hun mumler noe uforståelig bak meg.

Jeg tenker: For første gang har jeg blitt sint på en tigger. Kanskje var det fordi jeg var sliten. Kanskje var det også fordi hun ikke tigget, men krevde noe av meg på en ubehagelig måte, som om mine penger egentlig var hennes. Jeg kjente motvilje til tanken på å bli styrt til å gi, til å bli avkrevd penger.

Det ville uansett ikke hjulpet på min følelse av rettferdighet om jeg kastet en 20-kroning i koppen hennes. Kanskje ville hun bli sint om jeg ikke gav henne mer også. Jeg tenker allikevel at jeg kanskje alltid må ha med meg et dusin med 20-kroninger i lommen, med tanke på å kunne kjøpe meg en vei fri til å passere tiggerne i framtiden.

Jeg tenker også at jeg kommer til å velge meg bort fra de butikkene som har slike dørvakter dersom jeg kan.

Jeg tenker også selvfølgelig på at tiggere har det vanskelig og kjenner meg dømt av min egen samvittighet. Samtidig er det noe håpløst over tigging (som i mitt tilfelle var pengeinnkreving). Tanken på å vedlikeholde tiggingen med å gi småpenger er ikke hyggelig.

Jeg skulle ønske at de kommunene som velger å slippe tiggerne til, også må ta ansvar for dem. Hvorfor ikke gi dem småjobber? Klippe offentlige plener, rydde opp i nærområdet etc. Hjelpe dem til å drive kulturarbeid som kan bygge broer mellom oss. Jeg har tro på prosjekter som løfter opp folk til verdige liv, og det gir jeg gjerne penger til.

 

Kommentar #1

Lilli Spæren

172 innlegg  2066 kommentarer

Den reisende kulturarven

Publisert rundt 7 år siden

I Krigsropet nr.8. 2014 gis et innblikk i hva Frelsesarmeen og Kirkens bymisjon har gjort og fortsatt gjør for å hjelpe romfolk.

Politikerne gjør ingen ting så vidt jeg vet, og det er min store frustrasjon. Romfolk angår oss i høyeste grad og det må vi forholde oss til.

Kommentar #2

|Hans Petter Skoug

15 innlegg  4781 kommentarer

Publisert rundt 7 år siden

"Go and get a desent job!", er standard svaret jeg gir hver gang jeg blir overfalt av disse organiserte svindlerne... For det er svindlere de er... Tror jeg har sett ihvertfall fem stykker som sto og pratet i en ny Iphone og enda to stykker som satt og surfet på et nettbrett mens de satt med koppn foran seg og skal jeg ha råd til noe slikt ser det jammen ut til at jeg må ut å tigge... Så de får ikke ei krone av meg...

Hadde den utsøkte fornøyelsen å bli kallt nazist av en av disse "stakkars" tiggerne, en mann i tredve årene, i det jeg bare ristet på hodet og gikk forbi når han kom med koppen. Han kunne plutselig hverken engelsk eller norsk når jeg bråsnudde meg og ville ha ham til å gjenta det han nettopp hadde kallt meg og bare ristet på hodet som om jeg hadde hørt noe han ikke hadde sagt og da omformulerte jeg svaret mitt til "Get a job bum!", før jeg gikk...

Neimen om jeg skal føle at jeg skylder dem en dritt i dette landet jeg bor i. Jeg må gå på jobb hver eneste dag for å overleve selv og hvorfor skal jeg da levere mine surt opptjente penger til disse som blir kjørt og hentet i luksus busser der organiserte bander står bak disse "tiggerne"? De aller fleste jeg har sett er arbeidføre mennesker som gjør et nummer ut av å kle seg i hva de håper får dem til å se ut som fattigelus, men studerer men de litt så ser en fort at dette ikke er de klærne de går med hele tiden, men noe de tar på seg for å gjøre en "jobb", nemlig lure oss godtroende nordmenn til å tro det er så dårlig stilt med dem at de trenger å tigge.. De fleste ser jo mer eller mindre ut som de kommer rett fra et bad taste party og overhodet ikke som de ikke har andre klær å ha på seg... Bare legg merke til det neste gang du ser en sånn "tigger"...

Hva romfolket angår så insisterer de på å leve i campingvogner og lure folk isteden for å bo sette seg å få ordentlige jobber. Så jeg syntes ikke synd på de når de selv velger å være et offer... Først må folk i det minste prøve å gjøre noe med det selv, så kan de be om hjelp.... Det må alle vi andre gjøre...

Kommentar #3

Lilli Spæren

172 innlegg  2066 kommentarer

Vi forstår ikke deres kultur

Publisert rundt 7 år siden

Det virker som om arbeidsledighet er et gode for dem og et kjennetegn på deres kultur, noe som er vanskelig å forstå.

Det virker som tigging er et veldig slitsomt arbeid, sett med mine øyne.

Håper noen kan gjøre en vitenskapelig studie på denne folkegruppen, slik at vi kan forstå og eventuelt hjelpe dem der de eventuelt trenger hjelpen. For de er en gåte for oss nordmenn.

Kommentar #4

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

Publisert rundt 7 år siden
|Hans Petter Skoug. Gå til den siterte teksten.
"Go and get a desent job!", er standard svaret jeg gir hver gang jeg blir overfalt av disse organiserte svindlerne... For det er svindlere de er... Tror jeg har sett ihvertfall fem stykker som sto og pratet i en ny Iphone og enda to stykker som satt og surfet på et nettbrett mens de satt med koppn foran seg og skal jeg ha råd til noe slikt ser det jammen ut til at jeg må ut å tigge... Så de får ikke ei krone av meg...

Selv om du er litt tøff i ordbruken, så må jeg egentlig si meg enig med deg. Jeg har mange tilsvarende opplevelser med tiggere (sigøynere). De er ofte utakknemlige når de får noe, og en gang ble jeg lurt av en til å kjøpe mat til ham, men da jeg kom ut og skulle overrekke ham maten så var han borte. Og så kan man jo lure på hvordan lutfattige folk som angivelig sitter der i sin nød har så god råd at de kan snakke i dyre i-phones og benytte div. rusmidler. Jeg gir av prinsipp aldri penger til tiggere (heller ikke nordmenn), men jeg gir ganske ofte noe mat. Den maten vil jeg heretter reservere til norske tiggere (og kanskje noen hederlige unntak blant sigøynere).

Kommentar #5

Magnus Husøy

19 innlegg  4123 kommentarer

Publisert rundt 7 år siden
Lilli Spæren. Gå til den siterte teksten.
Det virker som om arbeidsledighet er et gode for dem og et kjennetegn på deres kultur, noe som er vanskelig å forstå.

Det er mulig, men i så fall må jo en betydelig del av kulturen deres regnes for å være svært negativ, både for dem selv og alle andre. Ikke alle kulturer er likeverdige i den forstand at de er "like gode". Enkelte kulturer har relativt mye mer negativt å komme med enn andre, og det kan ikke være mye tvil om at sentrale deler av sigøynerkulturen (i hvert fall for flere grupperinger) er gjennomgående negative.

Kommentar #6

Lilli Spæren

172 innlegg  2066 kommentarer

Er det kulturimperialisme å sysselsette romfolk?

Publisert rundt 7 år siden

Misjon som har bidratt til å avskaffe kanibalisme og utsetting av uønskede barn, samt drevet sykehus og skole, har blitt kritisert for å bedrive kulturimperialisme.

Kanskje er det også kulturimperialisme å ville forandre på romfolk? De er svært siviliserte i forhold til de folkegruppene som misjonærene møtte i sin tid. De bare virker litt late. Og de gir oss som arbeider ansvaret for deres liv.

Jeg tror alle folkeslag har noe positivt med seg fra sin kultur og dette må vi slippe fram. Men hjelp til å høyne arbeidsmoralen kan alle trenge.

Det er trolig at det ville vært mindre fattigdom i verden bare man fikk flere menn til å ta seg arbeid istedtfor å sitte under et tre og drikke øl, mens konene bærer småbarn på ryggen og en vannkrukke på hodet. Men det er kanskje også kulturimperialisme?

Lesetips

Les flere

Siste innlegg

Les flere