Verdidebatt

Samlivstoget kjører videre …

Samlivstoget fortsetter – i stor fart. Det er fremdeles langt igjen til endestasjonen. Hvis kirken går om bord i toget, vil det bli omtrent umulig å hoppe av. Det hjelper dessuten ikke å gå bakover i et tog som er i fart.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

1. SAMLIVSANARKIET
Målet for den radikale kjønnsideologien som driver toget, er å avskaffe mann/kvinne-relasjonen som norm. I stedet vil man innføre multi-normen. Det ønskede resultatet er et samlivsanarki der ingen samlivsform skal stå i noen særstilling. Hetero, homo, bi, poly, trans, m.m. – alt skal defineres som like naturlig, normalt, rett og godt for barn, for voksne, og for samfunnet.

2. SMAK OG BEHAG
Hvis kirken aksepterer den kjønnsradikale ideologien og gjør ekteskapet uavhengig av kjønn, kaster den vrak på det eneste objektive og biologisk forankrede kriteriet på hva et ekteskap er. Når mann/kvinne-normen er avskaffet, er det bare smak og behag som gjelder – og hva folk venner seg til. Å oppløse betydningen av mor-far-barn-relasjonen er forutsetningen for alt som kommer etterpå.

3. FACEBOOK
Det er tankevekkende at Facebook nylig kunngjorde at de vil prøve ut et nytt opplegg for registrering av brukerne. I stedet for alternativene Mann/Kvinne kan brukerne nå krysse av på ett eller flere av 56 forskjellige kjønnsuttrykk og kjønnsidentiteter. Mot en slik bakgrunn virker den norske debatten litt smalsporet ...

4. INDOKTRINERING
Den radikale og statsstøttede kjønnsideologien innprentes nå i våre barn og barnebarn i de fleste norske skoler og barne-hager. Politikere og aktivister er overbevist om at dette vil føre til et sunnere, lykkeligere, mer harmonisk og mer bærekraftig samfunn. Andre (for)tviler.

5. RØDE LYS
Biskoper og kirkeledere ville aldri ha funnet på å gjøre ekteskapet kjønnsnøytralt hvis ikke politikerne hadde gjort det først. Årsak: Man finner ingen begrunnelse og støtte for det i Bibelen. Det bør blinke mange røde lys når politiske vedtak og ideologisk press får lov til å overstyre Bibelens entydige lære (og kirkens 2000-årige praksis) om ekteskapet som et samliv mellom mann og kvinne.

6. PARTNERSKAPSLOVEN
Det er ikke kirkens ansvar at Stortinget avskaffet partnerskapsloven. Loven ble avskaffet på grunn av målrettet lobbyvirksomhet fra homofile aktivister, inkludert Åpen Kirkegruppe. De bør nå ta konsekvensene av sine egne valg og strategier etter at de presset på for å få en kjønnsnøytral ekteskapslov – noe de visste at kirken var sterkt imot. Det er selvmotsigende og lite overbevisende når de nå – på tross av kirkens klare motstand – krever at kirken må omdefinere hele sin familieteologi og godta en postmoderne kjønnsideologi som mange mener frontkolliderer med Bibelens lære.

7. HVA KOMMER I STEDET?
Hvis kirken avskaffer Mann/Kvinne-normen som basis for ekteskapsteologien, hva vil man da sette i stedet? Hvor går grensen for hva som er «ekteskap»? Alle tilhengere av kjønnsnøytrale ekteskap burde reflektere lenge og vel over dette spørsmålet. Svaret er på ingen måte innlysende. Tvert imot vil svarene sprike kraftig, fordi man ikke lenger har noen objektiv norm.

8. PAR-NORMEN
Hvis kjønn blir definert som likegyldig og irrelevant i ekteskapsteologien, vil par-normen bli vanskelig å forsvare. Både bifile og polyamorøse vil med god grunn kunne kreve de samme rettigheter som homofile. Det er nemlig ikke bare i par-relasjoner man kan framelske «tillit, troskap og samhold» – kvaliteter som biskopene framhever. Nesten alle argumenter som nå brukes for å legitimere likekjønnet ekteskap, kan også anvendes på andre seksuelle minoriteter.

9. EKTESKAP, IKKE HOMOFILI
Dagens debatt er en kamp om ekteskapet, ikke om homofili. Hva er ekteskapets vesen og kjennetegn? Er ekteskapet en elastisk samlivsform uten en gitt definisjon som vi kan omdefinere akkurat som vi ønsker, eller er det pr definisjon et samliv mellom mann og kvinne? Det er dette som er spørsmålet, og ikke om vi skal være greie med homofile og andre seksuelle minoriteter. Kirken er kalt til å elske alle mennesker med Jesu kjærlighet, selvsagt også homofile, bifile og transseksuelle. Men det betyr ikke at kirken er forpliktet til å omdefinere hele sin teologi om ekteskap, familie og barn. Å vise respekt, likeverd og kjærlighet kan uttrykkes i ord og handling på mange andre måter.

10. REALITETSORIENTERING
Alle kirkelige aktører bør foreta en realitetsorientering og ta inn over seg at partnerskapsloven er blitt erstattet av den kjønnsnøytrale ekteskapsloven. Den gir likekjønnede par rett til barn. Donorer og surrogatmødre, «medmor» og «medfar», planlagt farløshet og morløshet er nå en integrert del av «homofilispørsmålet». Man kan mislike det, men slik fungerer den kjønnsnøytrale virkeligheten.

- - - - -

Artikkelen er en lett bearbeidet utgave av en annonse som stod på trykk i Vårt Land i slutten av mars 2014. Den kan leses her i PDF-utgave.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt