Verdidebatt

Er biskop Sommerfeldt en falsk profet?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

For en tid tilbake stilte biskop Atle Sommerfeldt meg spørsmålet i overskriften. Bakgrunnen var et innlegg her på Verdidebatt der jeg skrev at Bibelen aldri lar kirkelig enhet gå på bekostning av sannheten. Jesus og apostlene lærer oss at det er viktigere å holde fast på Guds sannhet enn å bevare en (falsk) enhet. Jeg nevnte at Bibelen inneholder tallrike advarsler mot vranglære og falske profeter.

1. FALSK PROFET?
Jeg har aldri kalt Sommerfeldt en falsk profet, og jeg kommer nok aldri til å gjøre det. Det jeg derimot sier, med sorg i hjertet, er at han og sju andre biskoper fremmer en dypt alvorlig og kirkesplittende vranglære når de omdefinerer ekteskapet i sine grunnvoller. Ifølge én definisjon er vranglære en «offentlig fastholdt, fundamental og permanent avvikelse fra kirkens lære». Tragisk nok fastholder flertallsbiskopene vranglæren ikke bare som en personlig mening, men de jobber aktivt for at den skal bli ny kirkelære. Det er svært alvorlig av dem som framfor noen skulle være forsvarere av kirkens lære og av kirkens enhet.
 
2. KIRKESPLITTENDE?
Sommerfeldt og mange andre understreker stadig at det ikke er kirkesplittende å gjøre ekteskapet kjønnsnøytralt. I kirkens sentrale organer og byråkrati vil det trolig ikke bli noen synlig splittelse, og kirken vil ikke bli delt i to. Men i en del menigheter kan en ny situasjon føre til mer uro enn de fleste setter pris på. Spenninger og konflikter, tapsopplevelse og tilbaketrekning kan dessverre bli situasjonen for mange. Å leve med to motstridende syn og praksiser i så sentrale spørsmål som ekteskap, familie og barn vil kunne tappe folk for både arbeidsglede og frimodighet.

Splittelsen vil kanskje bli mest synlig ved at en del folk melder seg ut. I en meningsmåling utført for Fædrelandsvennen i høst svarte ca 10.000 mennesker i Agder at de kommer til å melde seg ut dersom kirken gjør ekteskapet kjønnsnøytralt. Hvis det skjer, er det dramatisk. Om man bør kalle det kirkesplittelse, er et definisjonsspørsmål. I USA har det største lutherske kirkesamfunnet på fire år mistet 23 prosent av medlemmene (over én million) på grunn av ny samlivsetikk.

3. BIOLOGI og ETIKK
Sommerfeldt anklager meg for å gjøre biologi til etikk. Det er feil. Jeg sier bare det samme som biskopene sa i 2007, nemlig at «kjønnspolariteten er konstituerende for ekteskapet». I motsetning til Sommerfeldt mener jeg at ekteskapet ikke er en sosial konstruksjon som Storting og Kirkemøte har mandat til å omdefinere. Det er faktisk Guds egen skaperordning for mann og kvinne, innstiftet før syndefallet, og bevitnet fra første til siste side i Bibelen.

4. UANSVARLIG TAUSHET
Det er med stigende undring jeg registrerer at Sommerfeldt og hans meningsfeller konsekvent nekter å snakke om hva som blir kirkens syn på barnet i likekjønnede ekteskap. Denne tausheten i et så avgjørende spørsmål er uansvarlig og urovekkende. Jeg regner ikke med å få svar, men jeg spør likevel: Er planlagt farløshet i tråd med Guds vilje og etisk høyverdig? Er det noe kirken kan velsigne?

5. TEOLOGISK SALTOMORTALE 
For mindre enn sju år siden erklærte et nesten enstemmig bispemøte at en likekjønnet ekteskapsforståelse er «et brudd med kristendommens ekteskapsforståelse» og «et sosialt, kulturelt og økologisk eksperiment med konsekvenser vi neppe overskuer.» At flertallet i bispemøtet nå har gjort helomvending og mener det stikk motsatte, er ufattelig. Med teologiske saltomortaler undergraver biskopene sin egen troverdighet og autoritet. Det burde bekymre dem atskillig mer enn det ser ut til å gjøre.

- - - - - - - -

En sterkt forkortet versjon av denne artikkelen stod på trykk i Vårt Land 28. mars 2014.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt