Verdidebatt

Jesu liknelser om fortapelse - en ny vri

I den pågående debatten om hva fortapelse eventuelt betyr, synes jeg det er viktig å gå Jesu liknelser nærmere etter i sømmene. Er det noe som har blitt oversett?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I Matt 13 snakker Jesus i ulike liknelser. Én av liknelsene er den om såkorn, åker og verdens ende. Og høsten. Denne liknelsen står i versene 24-30. Man får umiddelbart inntrykk av at dette omhandler vår framtid. Men det er verdt å vurdere hvordan en del preterister leser denne liknelsen.

Versene 36-43: "Så forlot han folkemengden. Da han var kommet inn i huset, gikk disiplene til ham og sa: 'Forklar oss lignelsen om ugresset i åkeren!' Han svarte: 'Den som sår det gode kornet, er Menneskesønnen. Åkeren er verden (kosmos). Det gode kornet er de som er rikets (Israel på den tiden) barn, ugresset er den ondes barn. Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens (aion = tidsalder) ende, de som høster inn, er englene. Og slik som når ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved (toutou: med denne) verdens (aion = tidsalder) ende: Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike (Israel) alt som fører til fall, og alle som gjør urett. Så skal de kaste dem i ildovnen (Jerusalem), der de gråter og skjærer tenner. Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!'"

Legg merke til nåtid i liknelsen. Jesus sår i nåtid. Åkeren er. Det gode kornet og rikets barn er. Osv. Altså omhandlet liknelsen menneskene i Jesu samtid. I Matt 23 taler Jesus igjen om sin egen generasjon, som var eksepsjonelt onde. Og i Matt 24 snakker han om hva som skal skje med disse menneskene innen én generasjon (40 år).

Så det Jesus sier på godt norsk, er dette: I Israel ville gode og onde mennesker fortsette å leve sammen helt til romerne inntok Jerusalem i år 70. Romerne brant byen og jevnet templet med jorden. Ildovnen blir da i denne liknelsen et bilde på nettopp denne hendelsen som skjedde i Jerusalem.

Dette betyr ikke at preterister anser alle liknelser for å omhandle år 70. En del liknelser har utvilsomt med andre ting og vår framtid å gjøre. Men syntes det var viktig å få fram den preteristiske måten å forstå akkurat denne liknelsen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt