Verdidebatt

Paulus og slaveri

Paulus' ord har blitt misbrukt til å rettferdiggjøre slaveri i sin tid. La oss se litt på grunnleggeren av Paulus' lære - Jesus. Hva var Jesu budskap med tanke på slaveri?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Først må vi kort gå gjennom GTs regler for nedbetaling av gjeld. Havnet man i økonomisk krise var det muligheter for å nedbetale gjelden gjennom å jobbe. Og det var regler for hvor lenge man skulle jobbe, etc. Hvert "jubelår" f.eks var man fri fra sin økonomiske gjeld - uansett om den var nedbetalt eller ikke. Og man hadde regler for dette også, slik at folk ikke skulle spekulere i dette og slippe billig unna. Eks: Hadde man stor gjeld før jubelåret, ville det være gunstig å jobbe i bare ett år heller enn mange. For å unngå dette laget man regler tilsvarende.

På korset roper Jesus at "Det er fullbrakt!" På engelsk: "Paid in full!" Altså "Gjeld nedbetalt!". Jesus var jubelåret personifisert. For å omskrive Jesu uttalelse på korset: "Alle gjeldsslaver er fri!" Det var selvsagt også et budskap om frihet fra syndens slaveri, m.m.

Jødene på den tiden var inneforstått med hva Jesus ropte på korset. Det var ikke til å misforstå. I ettertid kan slik kulturell og religiøs innsikt gå en hus forbi om man ikke setter seg nøyere inn i temaet.

Paulus hadde selvsagt innsikt i GTs regler om nedbetaling av gjeld. Og han hadde selvsagt Jesu frigjøring av slaver på korset som bakteppe og grunnlag for sin egen forkynnelse. Han som selv var i fengsel støtt, under tortur, etc., i den hensikt å bedre andre menneskers kår.

I 1 Kor 7:21 sier Paulus følgende: "Ble du kalt mens du var slave? Vær ikke opptatt av det. Men dersom du kan bli fri, så gjør heller bruk av det." Vers 23: "Dere ble kjøpt for en høy pris. Vær derfor ikke slaver under menneskene!" Dette var Paulus' buskap hva slaveri angår. Fri deg fra slaveriet! Dette har blitt oversett i enkelte generasjoner, slik at man har tatt Paulus' andre uttalelser om slaveri til inntekt for at det var helt i orden å legge folk i lenker og piske dem. Vel, Jesu evangelium var frihet fra slaveri - alle former for slaveri. Det samme budskap hadde selvsagt Paulus.

Og det kommer helt an på hva slags slaveri man har vært under for. 1 Kor var skrevet inn i en tid og en kontekst som trengte spesielle kjøreregler. Se vers 26: "Jeg mener derfor at det på grunn av den nøden som er nå, er godt for et menneske å bli i den stand han er." Tilbake til vers 6: "Men jeg sier dette som en tillatelse, ikke som et påbud,..." Og i tillegg har han faktiske påbud fra Herren om ulike ting - i den tiden de levde i da grunnet nød. Man kan altså ikke rive dette brevet ut av sin historiske kontekst og lage "evige regler" av alt sammen. Andre ting Paulus uttaler seg om i dette brevet er selvsagt evige evangeliske sannheter.

Nå var ikke Paulus dum. Han levde ikke i Norge i 2014. Han levde i Romerriket. Og der vet vi alle at det ikke var noen kjære mor. Han kunne ikke si til absolutt alle tjenere/slaver at de bare skulle marsjere ut av slaveriet uten følger. Det er forskjell på slaveri og nedbetaling av gjeld. Les sammenhengen og tiden det ble skrevet i. Da får du en frigjører av slaver i Paulus. Ikke en apostel som rettferdiggjør undertrykkelse av andre mennesker.

Konklusjon: Jesus satte slavene fri på korset. Tidenes uttalelse om saken fra Guds Sønn. Paulus forkynte i samme spor. At mennesker har misbruk Paulus' ord om saken, kan ikke Paulus ta skylden for. Det er mennesket som misbruker Bibelen. Ikke Gud og Bibelen som misbruker mennesket.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt